Zastanawialiście się kiedyś, po co pływakom takie wielkie torby? Jeśli pływamy rekreacyjnie lub hobbystycznie, nie trenując do konkretnych zawodów, wystarczą nam czepek, kąpielówki lub kostium, ręcznik i klapki. Bardziej specjalistyczny i ukierunkowany trening wymaga natomiast innego sprzętu. Dziś prezentujemy Wam akcesoria do pływania, które mogą urozmaicić Wasze wizyty na basenie.

 

Akcesoria do pływania – jak działają i do czego służą?

Łapki, wiosełka, deska, ósemka, płetwy, zacisk na nos, rurka czołowa, taśma do wiązania kostek i inne. Część z tych akcesoriów do pływania bywa dostępna na basenie, w część trzeba zaopatrzyć się samemu, ale przede wszystkim trzeba dokonać selekcji, co tak naprawdę może Wam się przydać. Jak? To proste, skonsultować z trenerem lub instruktorem pływania. Na razie jednak możecie przeczytać nasz miniporadnik o akcesoriach do pływania.

 

Deska

Deskę zna każdy, bo właściwie każdy przeklinał ją podczas nauki pływania. To prawda, że nauka ruchu i prawidłowej techniki nóg nie jest czymś bardzo przyjemnym, ale uczciwie przepracowane godziny z deską to doskonała inwestycja, która zawsze będzie przynosić wymierne korzyści. Początkujący zaczynają z dużą deską (daje większą wyporność), z czasem zamieniają ją na mniejszą. Uwaga, deska służy do doskonalenia pracy nóg, ale w przypadku braku ósemki można ją też wykorzystać do pracy rąk.

 

Ósemka

To mała neoprenowa bojka, która pomoże Wam w treningu i doskonaleniu pracy rąk. Podobnie jak deski, ósemki bywają w różnych rozmiarach, czyli wypornościach. Kiedy umieszczamy jedną między nogami, zwiększa się nasza wyporność, co jest pomocne np. w treningu samych rąk.

 

Taśma lub guma do nóg

To coś dla zaawansowanych pływaków. Związane nogi pozwalają nie tylko na doskonalenie pracy rąk, lecz przede wszystkim dopracowanie zakresu ich pracy. Dodatkowo taśma pomaga w utrzymaniu prawidłowej pozycji w wodzie nie za pomocą neoprenu, jak w przypadku ósemki, ale naszych mięśni głębokich.

Przeczytaj również  Klubowe ABC, czyli słownik zajęć z klubów fitness

 

Łapki lub wiosełka

Zakłada się je na dłonie (lub trzyma w nich) w celu zwiększenia siły ramion oraz (o czym nie wszyscy wiedzą) pracy nad techniką. To jedne z bardziej efektywnych akcesoriów do pływania – z łapką lub plastikowym krążkiem musimy poprawnie zarówno włożyć dłonie do wody, jak i je z niej wyjąć. Jeśli zaczynacie przygodę z łapkami lub macie niewielkie dłonie, to znajdźcie dla siebie takie w małym rozmiarze. Z czasem, gdy staniecie się silniejsi, zamienicie je na większe, dające większy opór w wodzie.

 

Płetwy

Korzystamy z nich, gdy chcemy poprawić technikę pracy nóg, utrzymać ciało w prawidłowej pozycji lub wzmocnić siłę nóg. Dodatkowo są one niezastąpionym narzędziem do treningu szybkiego pływania wymagającego szybszej koordynacji. Jest wiele rodzajów płetw, ale w przypadku treningu pływackiego zdecydowanie najkorzystniej jest używać płetw średniej długości, miękkich, wykonanych z gumy. Pozwalają one na pracę nad elastycznością stawu skokowego, nie męcząc go jednocześnie za bardzo. Dają one przy tym dobre czucie wody. Jeśli pracujemy z płetwami, pamiętajmy, by ich nie nadużywać – podobnie jak innych elementów wyposażenia zwiększających obciążenie.

 

Monopłetwa

To nic innego jak połączone ze sobą dwie płetwy. Służy właściwie tylko do doskonalenia pracy nóg w stylu motylkowym lub grzbietowym. Trening z wykorzystaniem monopłetwy ma jednak swoje tzw. korzyści uboczne – angażuje i wzmacnia mięśnie brzucha, pośladków, czworogłowe oraz grzbietu. Ale jest to raczej akcesorium dla bardziej zaawansowanych pływaków.

 

Rurka czołowa, czyli fajka

Rurka czołowa bardzo przydaje się przy nauce techniki ruchu. Dzięki niej początkujący pływak nie musi koncentrować się na oddechu, lecz na wykonywanych ćwiczeniach technicznych. Nie łamie przy tym swojej pozycji w wodzie przy często początkowo lekko nieudolnym oddychaniu.

Przeczytaj również  Czy kask na narty/snowboard jest obowiązkowy? Dowiedz się!

 

Zatyczki do nosa i uszu

Wiele osób, które miewają problemy z zatokami bądź uszami, stosuje specjalistyczne tzw. noski oraz zatyczki do uszu. Jeśli nie musimy nikogo słuchać – to dobre rozwiązanie. Bo w wodzie oddychamy przecież ustami, więc zamknięty nos nie stanowi problemu!

 

Kilka zdań o bidonach

Ile znacie osób, które zabierają ze sobą na basen bidon z wodą, izotonikiem lub węglowodanami w płynie? Niewiele? Toby się zgadzało. Według mnie to jednak poważne przeoczenie. Przecież w wodzie także się pocimy, także tracimy energię i minerały. Dlaczego więc nie uzupełniać płynów podczas pływania?

 

I najważniejsze na koniec: czepek i okularki

Czepek to nieodłączny element stroju do pływania i poza kąpielówkami oczywiście, chyba najważniejszy z akcesoriów do pływania. Mówimy tu o czepku silikonowym lub lateksowym (bo te wykonane z materiału sprawdzą się najlepiej w jacuzzi lub w naprawdę bardzo rekreacyjnym pływaniu). Ma on kilka zastosowań: znacząco zmniejsza opór wody (!), redukuje plątanie się długich włosów oraz chroni je przed środkami dezynfekującymi wodę basenową. Co ważne – wpływa również na czystość wody w basenie! Warto przemęczyć się z jego zakładaniem. To wcale nie jest takie trudne!

Dobrze dobrane okularki to nie tylko komfort, lecz także bezpieczeństwo! W niezaparowanych okularkach widzimy, dokąd płyniemy. Oprócz tego chronimy nasze oczy przed wpływem wody basenowej. Jak dobrać rozmiar? Najłatwiejsza metoda to przycisnąć je do oczu – bez zakładania gumki wokół głowy. Te, które same utrzymają się przyssane do oczu przez około pięć sekund, będą odpowiednie!
Akcesoria do pływania stosowane w treningu to bardzo szeroki zbiór, ale są to głównie te używane już przez zaawansowanych zawodników lub profesjonalistów, którzy mają bardzo dobrą technikę. Stosowanie np. gum oporowych w przypadku początkującego pływaka może jedynie zaszkodzić jego technice. A ta w pływaniu jest dużo ważniejsza niż siła. Dlatego też nie wstydźcie się pracować z deską czy ósemką, gdy wszyscy inni śmigają kolejne długości, bo za chwilę to Wy będziecie lepszymi i efektywniejszymi pływakami.

Comments

comments

Comments

comments