Pływanie to bardzo techniczny sport i choć najważniejsza do pływania jest woda, przydadzą się też okularki, kąpielówki, czepek i klapki, to wiele dodatkowych rzeczy też ma na basenie zastosowanie. Pomagają one skupić się na konkretnym elemencie treningu i zróżnicować bodźce treningowe.

 

Kilka lat temu Ministerstwo Sportu i Turystyki opublikowało raport, w którym można było wyczytać m.in., że w Polsce mamy 736 krytych pływalni. Od tego czasu liczba ta jeszcze wzrosła, na niektórych basenach bywa taki tłok, że trudno jest pływać. Coraz więcej osób docenia pływanie jako bezpieczny sposób na budowanie formy i dbanie o zdrowie. W sklepach sportowych na półce „pływanie” znaleźć można sporo sprzętu. Czy na pewno wiecie, co do czego służy i jak wykorzystać to na treningu? GO Blog podpowiada co i jak.

 

Deska

Służy do: wyizolowania pracy nóg
Zastosowanie: dla wszystkich

Deska jest podstawowym wyposażeniem każdego basenu, służy do skupienia się na pracy nóg. Chwytamy ją wyciągniętymi przed siebie rękoma i jedyne co musimy robić, to pracować nogami. Warto przy tym pilnować pozycji ciała, by za bardzo się nie otwierać. W trakcie wykonywania ćwiczeń głowa powinna znajdować się w wodzie, można sobie przy tym pomagać rurką czołową.

 

Płetwy

Służą do: poprawy pracy nóg
Zastosowanie: dla wszystkich

Co do zasady płetwy to narzędzie do poprawy pracy nóg. Ale mogą też być pomocne, jeśli chcemy skupić się na ćwiczeniach techniki pracy ramion. Płetwy zapewniają wówczas napęd, a ręce mogą spokojnie wykonywać zaawansowane ćwiczenia związane np. z poszczególnymi fazami ruchu. Płetwy mogą być dłuższe lub krótsze. Zbyt długie mogą jednak zaburzać pracę nóg, więc szczególnie początkujący pływacy powinni kupować raczej krótsze. Z płetwami należy uważać, zbyt częste używanie ich może za mocno obciążać ścięgno Achillesa i powodować skurcze mięśni łydek, a długoterminowo nawet prowadzić do kontuzji.

Przeczytaj również  Świąteczne prezenty związane z jogą

 

Monopłetwa

Służy do: treningu nóg w stylu motylkowym
Zastosowanie: dla zaawansowanych trenujących styl motylkowy

Monopłetwa to dwie połączone płetwy. Jest wydajnym sposobem na poprawę pracy nóg w delfinie oraz zwiększaniem elastyczności i ruchomości stawu skokowego. Połączone „na sztywno” nogi włożone w monopłetwę wymuszają zaangażowanie mięśni brzucha i grzbietu, co jest niezbędne w poprawnej pracy nóg w delfinie.

 

Rurka czołowa

Służy do: skupienia się na technice
Zastosowanie: dla wszystkich

Rurka, zwana też fajką, pozwala pływakowi skupić się na technice pływania, której nie zaburza nabieranie oddechu. To o tyle ważne, że przy nabieraniu powietrza wiele osób „łamie” pozycję w wodzie, wykonując niepotrzebnie dużą rotację. Dzięki rurce utrzymujemy stałą pozycję w wodzie i możemy pilnować odpowiedniego ruchu ramion. Ze względu na pozycję w wodzie niektórzy trenerzy zalecają też stosowanie rurki podczas pływania na samych nogach.

 

Nosek

Służy do: ochrony zatok i nosa
Zastosowanie: dla mających problemy z zatokami

W komplecie z fajką często dostajemy tak zwany nosek, czyli klips zaciskający nos. Dzięki niemu woda nie dostaje się do środka, co pozwala uniknąć podrażniania zatok. Część osób pływa w nosku nie tylko w trakcie ćwiczeń z fajką – właśnie ze względu na problemy z zatokami.

 

Zatyczki do uszu

Służy do: ochrony ucha
Zastosowanie: dla mających problem z zapaleniami ucha

Podobną funkcję co nosek, pełnią zatyczki do uszu. Zapobiegają one przed dostawaniem się wody do ucha, co zmniejsza ryzyko wywołania stanu zapalnego.

 

Ósemka/pullbuoy

Służy do: odizolowania pracy rąk
Zastosowanie: dla wszystkich

 

Kawałek tworzywa, który wkładamy między nogi, aby poprawić pozycję ciała w wodzie. Wyporność pullbuoya unosi po prostu biodra i daje możliwość „odłączenia” pracy nóg. Pływak skupia się wówczas na pracy ramion i oddechu. Ósemki nie należy jednak używać zbyt dużo, bo możemy wówczas zapomnieć o pilnowaniu poprawnej pozycji w wodzie.

Przeczytaj również  Damskie i męskie buty do biegania – podstawowe różnice

 

Guma/taśma na nogi

Służy do: wzmocnienia ramion i pracy nad pozycją w wodzie
Zastosowanie: dla zaawansowanych

Używanie ósemki ułatwia de facto pływanie, bo biodra same się unoszą i automatycznie przybieramy lepszą pozycję w wodzie. Ściskająca kostki guma na nogi działa inaczej – utrudnia ona życie, bo uniemożliwia jakikolwiek ruch nogami, nie dodając wyporności. Pływak musi wówczas mocno pracować ramionami, a pozycję w wodzie utrzymywać dzięki mięśniom głębokim korpusu. Taśma jest akcesorium przeznaczonym dla bardziej zaawansowanych pływaków, tym początkującym zbyt trudno będzie utrzymać nogi w poziomie.

 

Łapki/wiosełka

Służy do: budowania siły i pracy nad techniką
Zastosowanie: dla wszystkich

Kawałki plastiku zakładane na dłonie służą do budowania siły i poprawy techniki. Siłę budujemy, gdyż wiosełka stawiają dodatkowy opór w wodzie. Ale to nie jedyne ich zastosowanie. Gdy przymocujemy je tylko do palców (bez uchwytu na nadgarstek), będą pomagać w pracy nad techniką, a dokładniej: poprawnym ułożeniem dłoni w wodzie. Wyższą szkołą jazdy jest rezygnacja z gumowego połączenia łapek z ręką, wówczas technicznie zyskujemy najwięcej, bo każdy błąd w ustawieniu ręki będzie skutkował spadnięciem wiosełka. Łapki często łączy się z pullbuoyem, by skupić się na pracy ramion. Wiosełka mają różne rozmiary i warto na to zwracać uwagę, bo gdy przesadzimy, to zamiast sobie pomóc, można zaszkodzić np. poprzez nienaturalnie niską kadencję pracy ramion.

 

Lista akcesoriów treningowych nie jest krótka, a to przecież tylko te, z których korzystamy na basenie. Osoby pływające w wodach otwartych znają pianki, neoprenowe skarpety i czepki czy bojki asekuracyjne. Przy korzystaniu z akcesoriów pamiętajcie, że ważne jest ich poprawne użycie, bo czasami można sobie więcej zaszkodzić niż pomóc.

Comments

comments

Comments

comments