Przez wielu boks uważany jest za sport brutalny, ale prawda jest taka, że to szlachetny sport, w którym ciężka praca przynosi efekty. Co zrobić, jeśli ktoś chce spróbować swoich sił w tej dyscyplinie? GO Sport podpowiada!

Historia boksu sięga czasów starożytnych. Walka na pięści była w programie antycznych igrzysk olimpijskich. Ale znany nam dziś boks narodził się tak naprawdę na początku XVIII wieku w Anglii. Na przestrzeni lat zasady tego sportu zmieniały się, dziś opierają się głównie na opublikowanym w 1867 r. dokumencie Queensberry Rules, który wprowadził m.in. obowiązek zakładania rękawic bokserskich.

Dziś boks jest sportem olimpijskim, a wielu pięściarzy zostaje potem zawodowcami i zdobywa światową sławę. Takie nazwiska jak Muhammad Ali, Sugar Ray Robinson, Lennox Lewis czy Władimir Kliczko to gwiazdy światowego formatu i osoby rozpoznawalne w każdym zakątku globu.

 

Cechy boksera

Bokserzy to prawdziwi atleci. Są silni, zwinni i szybcy. W walce liczą się także spryt, refleks oraz umiejętność przewidywania ruchów przeciwnika. Wbrew pozorom walka nie jest oparta tylko na mięśniach. Boks to sport dostępny dla każdego, warto spróbować. Najlepiej będzie wybrać się do jakiejś akademii i opanować podstawy pod okiem doświadczonego instruktora.

Nauka prawidłowej techniki w domu z pomocą filmików z YouTube może być nieefektywna. Początki treningów z instruktorem mogą być z kolei nudne, bo pewnie zaczniecie uczyć się postawy bokserskiej i wyprowadzania ciosów „na sucho”. Warto jednak poświęcić na to czas i uwagę, by nie utrwalić w sobie błędnych nawyków. Trener powinien czuwać nad poprawną techniką, korygować błędy i pomóc w podnoszeniu umiejętności.

 

Ćwicz boks w domu

Przed zapisaniem się na zajęcia warto jednak się do tego przygotować. I nie mam tu na myśli zakupu sprzętu, ale zbudowanie formy fizycznej. Dobrze byłoby solidnie przepracować kilka tygodni, wykonując regularnie treningi siłowe i kardio. Do planu treningowego wpiszcie sobie bieganie, skoki na skakance, pompki, różnego rodzaju brzuszki i planki oraz ćwiczenia na siłowni. Solidnie wykorzystany miesiąc lub dwa pozwolą Wam na rozpoczęcie nauki boksu z pomięciem etapu słaniania się na nogach ze zmęczenia na każdych zajęciach.

Przeczytaj również  Podciąganie na drążku dla każdego

Zwróćcie uwagę, by każdy trening poprzedzić rozgrzewką, a zakończyć schłodzeniem, rolowaniem i rozciąganiem. To nie są rytuały, które pozwolą zostać mistrzem świata, ale pozwalają zmniejszyć ryzyko kontuzji, a to niezwykle ważne.

Po opanowaniu podstaw boksu można uzupełniać treningi w klubie z tymi w domu. Worek czy gruszka to nie jest bajoński wydatek, ćwiczyć można właściwie wszędzie.

 

 


 

Comments

comments

Comments

comments