Są takie triki, które jedni stosują, a inni nawet o nich nie pomyśleli. A jednak działają. Tak to już jest, że gdzie dwie osoby, tam trzy pomysły i jakiś zazwyczaj działa, inny to zupełna klapa, a trzeci to coś niemalże przełomowego. Tak było na początku i z mlekiem, i z kawą, i z większością „cudownych”, ale działających napojów, posiłków i metod treningowych. Dzisiaj o trikach treningowych i sposobach na szybsze osiągnięcie rezultatów.

Mleko czekoladowe na lepszą regenerację?

Zdecydowanie nie jest ono pierwszym napojem regeneracyjnym, jaki przychodzi nam do głowy, ale może być bardzo skuteczne. Pierwszy raz spotkałem się z takim sposobem na regenerację dzięki Kamilowi Ostapskiemu z Wrocławia, czołowemu polskiemu triatloniście ekstremalnemu, zwycięzcy m.in. Ultratri Sweden (12 km pływania, 510 km roweru i 100 km biegu) w 2017 roku. Kamil po treningach ma w zwyczaju pić właśnie mleko czekoladowe i, jak widać, ma wspaniałe wyniki.

Gdy poszukałem informacji na ten temat, okazało się, że dwa ośrodki badawcze w Stanach Zjednoczonych sprawdziły taki sposób regeneracji. Na uniwersytecie stanowym w Indianie zauważono, że sportowcy, którzy po treningu pili mleko czekoladowe, mają dużo więcej energii i są mniej zmęczeni podczas drugiego treningu niż ci, którzy regenerowali się napojami przeznaczonymi dla sportowców. Z kolei na uniwersytecie stanowym w Teksasie nie tylko potwierdzono te badania, lecz także zauważono, że sportowcy pijący mleko czekoladowe uzyskują lepsze wyniki niż ci bazujący na napojach dla sportowców. Jak widać, mleko czekoladowe zawierające proteiny, wapno i antyoksydanty regeneruje lepiej niż tradycyjne napoje dla sportowców.

 

Co daje lód w bidonie?

Kto by przypuszczał, że lód dodany do wody lub innego napoju w bidonie może zwiększyć wydolność i wytrzymałość sportowców? A jednak. Ten prosty trik znacznie obniża temperaturę ciała podczas intensywnego treningu i jednocześnie pozwala ćwiczyć dłużej. Do takich wniosków doszli naukowcy z wydziału medycznego na amerykańskim Uniwersytecie Stanford. Badania miały zbadać skutki obniżenia temperatury ciała kobiet przez spożywanie chłodnej lub zimnej wody w trakcie aktywności fizycznej.

Przeczytaj również  Tłuszcz – 7 rzeczy, których o nim nie wiesz

 

Dlaczego powinno się biegać na bosaka?

Bieganie boso to temat, który od wielu lat budzi wiele emocji wśród biegaczy. Gdy w 2009 roku ukazała się książka Born To Run Christophera McDougalla, ludzie na całym świecie zaczęli zrzucać buty i biegać na bosaka. I choć nie ma jednoznacznych badań, bo trudno też je przeprowadzić w sposób naukowy, zarówno sami biegacze, jak i fizjoterapeuci oraz lekarze uważają, że zarówno chodzenie, jak i bieganie boso w pozytywny sposób wpływają na zdrowie i kondycję fizyczną. Mają poprawiać krążenie, wpływać na postawę i wzmacniać kości. Dowiedziono, że człowiek biegający na bosaka oszczędza ok. 4{c4ccec38ad6fb72b2c242ea3092373591ad688455fa831e4914822b398dde07f} energii, którą zużywa na ruch, a tym samym w połączeniu z procesem treningowym pozwala mu to uzyskiwać lepsze wyniki i zwiększyć wytrzymałość.

 

Kawa, czyli naturalne wspomaganie

Wielu sportowców przed treningiem lub zawodami wypija kawę lub espresso. Tym fenomenem zajęli się amerykańscy naukowcy z uniwersytetu w Nebrasce. Odkryli, że spożywanie kofeiny przed wysiłkiem pozwala spalić więcej tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Kofeina nie tylko zwiększa metabolizm, lecz także pozwala organizmowi efektywniej korzystać z tkanki tłuszczowej jako źródła energii zamiast wyłącznie z glikogenu. Podobne badania przeprowadzone na uniwersytecie stanowym w Illinois dowiodły, że ci sportowcy, którzy pili kawę przed treningiem, odczuwali mniejsze zmęczenie mięśniowe. Dodatkowo kofeina wyostrza nasze zmysły i poprawia koncentrację, dzięki czemu łatwiej skupić się na treningu.

Jak widać na podanych przykładach, czasem coś nieoczywistego w kontekście procesu treningowego czy w ogóle wzmożonej aktywności fizycznej okazuje się doskonałym sposobem na naturalny doping lub regenerację. Mleko czekoladowe, lód, kawa czy bieganie na bosaka to nie jedyne takie triki. Rzecz w tym, by zachować zdrowy rozsądek i uważnie obserwować własny organizm. Ludzkie ciało jest fenomenem i czasem coś, co doskonale pomaga jednemu sportowcowi, nie ma zastosowania u drugiego. Każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na te same warunki. Ale, jak się okazuje, są i takie sposoby oraz metody, które działają w przypadku każdej osoby. No, prawie każdej.

Comments

comments

Comments

comments