Maski przeciwsmogowe szturmem zdobywają rynek. Nie brakuje też takich przeznaczonych dla biegaczy. Czy jednak sprzęt taki faktycznie działa i czy da się w nim trenować? GO Blog mówi: sprawdzam!

Z roku na rok rośnie nasza świadomość i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z istnienia smogu oraz zagrożeń z nim związanych. Maski antysmogowe zyskują na popularności i coraz częściej można zobaczyć na ulicy kogoś przebranego za Sub-Zero z gry Mortal Kombat. Postanowiłem więc przebrać się i ja.

   

Do testów dostałem maskę Techno Black renomowanej firmy Respro. Z opisu producenta wynika, że maska zatrzymuje cząsteczki pyłów unoszące się w powietrzu (zasługa tradycyjnego filtra Hepa). Jednocześnie powstrzymuje gazy i opary (np. dwutlenek siarki) dzięki filtracji chemicznej DACC™.

 

Czy maska antysmogowa działa?

Domowymi sposobami sprawdziłem, jak działa to w praktyce. Od kolegi pożyczyłem czujnik jakości powietrza i za jego pomocą udało się oszacować, że maska zatrzymuje 50-60 proc. zanieczyszczeń. Potem założyłem filtr z maski na końcówkę odkurzacza i wystawiłem na pięć minut na balkon. Chciałem w ten sposób zasymulować intensywne oddychanie w trakcie używania maski. Już te kilka minut wystarczyło, by w miejscu otworu rury od odkurzacza na masce pojawił się wyraźny ciemny ślad. Bez dwóch zdań oznacza to, że maska działa. Działa, czyli ogranicza ilość zanieczyszczeń, jaką wprowadzamy do płuc w trakcie oddychania.

 

Czy w masce antysmogowej da się biegać?

Pytanie zasadnicze brzmi, czy w masce antysmogowej można trenować. To też sprawdziłem. Maska ma anatomiczny kształt i dobrze przylega do twarzy, dzięki czemu faktycznie filtruje powietrze. Wbudowano w nią plastikowe zaworki, które otwierają się przy wydychaniu powietrza, co ułatwia oddychanie.

Rzecz w tym, że mimo zaworków, założenie maski znacząco utrudnia oddychanie. Nie jest to wielkim problemem w trakcie spaceru, rekreacyjnej jazdy rowerem, czy spokojnego biegu. Odczuwałem wówczas dyskomfort, ale na akceptowalnym poziomie. Niestety, zwiększenie intensywności wysiłku sprawia, że dyskomfort dokucza coraz bardziej i bardziej. Miałem wręcz wrażenie podduszania się. W pewnym momencie jedyne, o czym myślałem, to to, że chcę już maskę zdjąć, co finalnie przyniosło ogromną ulgę.

Przeczytaj również  Pięć najlepszych biegów ultra na świecie

Oprócz utrudnionego oddychania problemem jest gromadzący się pod maską pot. Oczywiście każdy z nas jest inny, ja należę do tych bardziej się pocących i bieganie w masce tylko to potęgowało. Było naprawdę nieprzyjemnie.

Podsumowując: maska antysmogowa sprawdza się przy wysiłku o niskiej intensywności. Przy mocniejszych treningach używanie jej powoduje duży dyskomfort. Przy spokojnych dojazdach rowerem do pracy, spacerach, marszach z kijkami czy lekkich, dość krótkich biegach sprawi się przednio i ograniczy ilość wdychanego smogu.

 

Zobacz wideo o tym, jak testowaliśmy maskę antysmogową marki RESPRO:

 

Na co zwracać uwagę, kupując maskę przeciwsmogową?

Rosnąca popularność masek sprawia, że na rynku pojawiają się produkty wątpliwej jakości. Warto skupiać się na tych produkowanych przez renomowane firmy. Zwróćcie uwagę, by maska miała dobrą oddychalność, chodzi o to, by oddychanie w masce było jak najbardziej swobodne (na tyle, na ile oczywiście jest to możliwe w masce). W przeciwnym wypadku okazać się może, że w takiej masce nie da się robić nawet najbardziej spokojnych treningów. Jednocześnie ważne jest, ile smogu zatrzymywać będą filtry, w które jest wyposażona.

– Przed zakupem musimy zwrócić uwagę, czy wybrana przez nas maska antysmogowa to produkt jednorazowy, wielorazowy, czy filtr jest wymienny oraz jaki jest jego termin przydatności. Biegając w masce ze zużytym filtrem, robimy sobie więcej szkody niż przynosi nam to pożytku – mówi Kasia Gorlo, biegaczka z życiówką maratońską poniżej trzech godzin, triatlonistka, autorka bloga RunTheWorld.pl. – Wybierając maskę, trzeba przyłożyć się też do jej dopasowania. Powinna jak najlepiej przylegać do twarzy, tylko wtedy jej działanie będzie skuteczne – dodaje Gorlo.

Comments

comments

Comments

comments