Dieta bezmięsna może pozytywnie wpłynąć na Wasze zdrowie. Czy jednak można, nie jedząc mięsa, uprawiać sport? A sport na najwyższym światowym poziomie?

 

Jest co najmniej kilkanaście różnych odmian diety wegetariańskiej. Część wegetarian jada jaja i produkty białkowe, odrzucając tylko mięso. Weganie nie jedzą niczego, co pochodzi od zwierząt (choć część z nich dopuszcza miód), a witarianie z kolei spożywają wyłącznie produkty, które nie zostały poddane termicznej obróbce.

Coraz większą popularność, także w świecie sportu zdobywa dieta wegańska. Badania naukowe jednoznacznie dowodzą, że jest ona odpowiednia właściwie dla wszystkich, bez względu na płeć, wiek czy aktywność fizyczną. Pod jednym, absolutnie kluczowym warunkiem: musi być odpowiednio zbilansowana.

 

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Wiele badań wskazuje, że weganie i wegetarianie są zwykle zdrowsi od wszystkożerców. Bardzo ważny wniosek jest jednak taki, że zdrowie to nie wynika z braku produktów odzwierzęcych, a z tego, że po prostu zdrowiej się odżywiają. Wielu z nich zwraca baczniejszą uwagę na to, co jedzą. Od drugiej strony rzecz ujmując: istnieje też wegański junk-food i jedząc go, zaszkodzimy sobie tak samo jak jedząc syf odzwierzęcy. Choćby cukier, który bez wątpienia jest poważnym problemem, jest przecież wegański.

Wraz ze wzrostem popularności diet wegańskich na rynku pojawia się coraz więcej produktów dopasowanych do nich. I są to zarówno produkty dobrej, jak i złej jakości. To, co w diecie wegańskiej dobrze wpływa na zdrowie, to duża ilość warzyw (szczególnie zielonolistnych), owoców, strączków, pestek i nasion.

 

Sportowcy bez mięsa

Wraz z ogólnym wzrostem popularności diety wegańskiej rośnie liczba sportowców, którzy się na to decydują. Wiele osób zastanawia się, jak zmiana sposobu żywienia wpływa na wyniki. Czy będę biegać szybciej? Czy będę silniejszy? Przykłady takich osób jak Scott Jurek (ultramaratończyk), Rich Roll (triatlonista), Nate Diaz (sztuki walki) wskazują, że można nie jeść mięsa i być w czołówce na świecie. Nie ma jednak naukowych dowodów na to, że dieta wegańska poprawia wydolność bądź siłę. Wielu wegan twierdzi, że po zmianie diety szybciej się regenerują, a podczas treningów czują się lżejsi. Zwykle jest to jednak zasługa jedzenia mniej przetworzonych rzeczy.

Przeczytaj również  Jak wytrwać w noworocznych postanowieniach, czyli jak zacząć dbać o siebie i nie polec

 

Jak przejść na dietę wegańską?

Generalnie istnieją dwie możliwości jeśli chodzi o przejście na dietę wegańską. Można to zrobić w zasadzie dwojako: drastycznie i z okresem przejściowym. Wybór rozwiązania zależy od podejścia danej osoby. Jedni wolą powolną zmianę (jest to łatwiejsze logistycznie), inni decydują się na opcję zero-jedynkową.

Jedynym problemem może być trudność z trawieniem roślin strączkowych. Nagły wzrost ich obecności w diecie może niektórym osobom sprawiać problemy trawienne. Organizm powinien się jednak dość szybko przyzwyczaić, a problemy zniknąć.

 

Co jest obowiązkowe w diecie bezmięsnej?

Według dietetyków niezwykle ważne w diecie wegańskiej są warzywa strączkowe i zielonolistne. Istotne są także zboża, pestki i ziarna. Dieta bezmięsna może powodować niedobory, dlatego powinno się pilnować np. obecności siemienia lnianego czy orzechów, które dostarczają kwasów omega-3. Mogą się też pojawić braki wapnia (tu uratują Was orzechy laskowe, jarmuż, brokuły, migdały czy tofu) czy witaminy B12 i D. Ich jednak nie da się dostarczyć w pożywieniu, niezbędna jest suplementacja.

 

Białko w diecie wegańskiej

Wbrew stereotypom, wykluczenie mięsa z diety nie musi oznaczać problemów z dostarczeniem białka. Książki mówią, że osoby uprawiające sport powinny dostarczać średnio 1,5 g białka na kilogram masy działa (dziennie). Oczywiście wszystko zależy też od dyscypliny sportu: typowi wytrzymałościowcy potrzebują białka nieco mniej, w sportach siłowych zapotrzebowanie będzie większe. Nikt nie ma wątpliwości, że białko jest bardzo ważne, gdyż jest ono budulcem mięśni, a to na ciągłym niszczeniu i odbudowywaniu mięśni polega trening.

Umiejętnie dobrana dieta roślinna jest w stanie w pełni zaspokoić zapotrzebowanie sportowca na białko. Najlepiej nadają się do tego komosa ryżowa i soja. W stu gramach tej drugiej jest 36 gramów białka. Dobrze sprawdzają się też różne fasole, nasiona, orzechy i soczewica (20-25 g białka w 100 g produktu).

Przeczytaj również  Ile zarabiają tenisiści i inne tenisowe fakty, które warto poznać!

 

Decydując się na dietę wegańską lub wegetariańską, warto zrobić to z głową. Nie bilansując jej odpowiednio, można sobie po prostu zaszkodzić. Niedobory wapnia czy witamin B12 i D mogą być opłakane w skutkach. Zwróćcie uwagę, by w diecie dużo było produktów pełnoziarnistych (odpowiednie pieczywo, płatki owsiane, kasze), a jak najmniej białego pieczywa.

Comments

comments

Comments

comments