Smog, zimno, wiatr, śnieg, ślisko – to poważne argumenty, by nie biegać na zewnątrz. Wiele osób w takie dni wybiera bieżnię mechaniczną na siłowni. Czy taki trening ma sens? Jak biegać na bieżni? Jakie buty założyć do biegania na bieżni? GO Blog rozwiewa wszystkie wątpliwości.

 

   

Bieżnia to bezpieczeństwo

Większość powodów, dla których ludzie wybierają trening na siłowni, łączy się z szeroko rozumianym bezpieczeństwem. Może być to związane z warunkami atmosferycznymi – mocne bieganie po zalodzonych chodnikach wiąże się z ryzykiem kontuzji. W takich warunkach lepiej wybrać bieżnię. Podobnie w przypadku silnych opadów śniegu lub deszczu, a także ekstremalnej temperatury. Bieżnia w klimatyzowanym fitness klubie to po prostu rozwiązanie gwarantujące bezpieczne wykonanie treningu. Bez względu na to, czy na zewnątrz jest minus 20, czy plus 35 stopni.

 

 

Inny przypadek związany z bezpieczeństwem to smog, o którym w naszym kraju mówi się coraz więcej. Czasami jakość powietrza w naszych miastach jest taka, że lepiej nie wychodzić na zewnątrz. Dzięki siłowni z filtrami powietrza możecie wykonać zadany trening bez martwienia się o swoje zdrowie.

Ostatnim aspektem jest to najbardziej dosłownie rozumiane bezpieczeństwo. Wiele osób (szczególnie kobiet) boi się biegać po zmroku. Na bieżni nie ryzykujemy spotkania z podejrzanymi i potencjalnie niebezpiecznymi osobami ani bezpańskim psem.

 

Dlaczego warto trenować na bieżni mechanicznej

Jest kilka aspektów stricte sportowych związanych z treningiem na bieżni mechanicznej. Pozwala ona uzupełnić trening biegowy o elementy, których nie wytrenujemy inaczej – z różnych powodów.

Bieżnia uniezależnia biegacza od dostępnych dla niego tras biegowych. W większości polskich miast trudno zrobić np. długi podbieg, który pozwoli nam zbudować wytrzymałość siłową. Na bieżni problem ten nie istnieje, można biec choćby 10 kilometrów pod górę.

Przeczytaj również  Jak wybrać strój do biegania?

Przesuwająca się pod nogami taśma ułatwia też naukę trzymania tempa. Wielu początkujących biegaczy ma z tym poważny problem, na bieżni po prostu nie da się biec za szybko lub za wolno. Dlatego na bieżni świetnie sprawdzają się treningi tempowe.

Z drugiej strony, ze względu na rozpędzanie się taśmy, na bieżni trudno jest zrobić trening krótkich szybkich odcinków. Zanim bowiem maszyna się rozpędzi, pokonamy już np. 100 metrów. Ale już bieganie kilometrówek, czy 3-4-kilometrowych odcinków progowych będzie dobrym pomysłem.

 

Łatwa logistyka

Bieżnia ułatwia też życie. Chodzi o najzwyklejszą logistykę. Mając bieżnię w domu, nie musimy szukać odpowiedniego miejsca do wykonania treningu. Nie potrzebujemy parku, ulicy czy fitness klubu. Wystarczy założyć buty i zrobić trening. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które z jakichś powodów nie mogą się ruszyć z domu. Bo na przykład pilnują psa, dziecka lub czekają na kuriera. Bieżnia zawsze jest pod ręką.

 

Wady biegania na bieżni mechanicznej

Jak wiele innych rozwiązań, bieżnia ma plusy i minusy. O tych pierwszych już było, a co z wadami? Dla wielu osób największą z nich jest nuda. Owszem, można słuchać muzyki, oglądać telewizję czy serial na tablecie, ale nie zmienia to faktu, że bieganie w miejscu jest mało fascynujące. Aby sobie z tym poradzić, warto traktować taki trening jako wyzwanie dla głowy – będzie to dla niej wyjście poza strefę komfortu i po prostu trzeba sobie z tym poradzić. Warto też urozmaicać trening i zamiast biec jednostajnie tym samym tempem, zmieniać je choć trochę na przykład co kilometr.

Oprócz nudy biegacze często zwracają uwagę na brak wiatru. Z jednej strony to ułatwienie, bo wiatr po prostu nie przeszkadza. Ale na dłuższą metę jest to jednak problem, bo brakuje chłodzenia. Niektóre bieżnie są wyposażone w wentylator, ale nie daje on takiego efektu jak bieg na zewnątrz, gdzie mamy naturalną wentylację. Na bieżni łatwo jest się przegrzać, dlatego warto pilnować nawodnienia. Na trening koniecznie zabieramy napój izotoniczny i regularnie, np. co pięć minut, popijamy po łyku.

Przeczytaj również  Jak wybrać odzież do biegania? 4 główne aspekty

Początkujący za wadę mogą mieć też samą konstrukcję bieżni – wyczucie urządzenia może niektórym osobom sprawiać trochę problemu. Dlatego dajcie sobie trochę czasu. Nie warto zaczynać od razu od mocnej jednostki. Pierwszy kontakt z bieżnią powinien być marszem lub bardzo spokojnym truchtem. Im lepiej będziecie czuć się na bieżni, tym mocniejsze jednostki można na niej wykonywać.

Większość osób po zakończeniu treningu na bieżni będzie odczuwała zawroty głowy. To normalne i nie powinniście się tym przejmować. Dziwne uczucie wariującego błędnika szybko mija.

   

 

W jakich butach biegać na bieżni?

Podczas biegu na bieżni nasze kroki są trochę amortyzowane przez urządzenie. Można więc sobie pozwolić na obuwie biegowe z mniejszą amortyzacją. Nie potrzebujemy też agresywnego bieżnika, wystarczy gładka podeszwa – nie spodziewajcie się tutaj problemów z przyczepnością. Jeśli chcecie zabrać na bieżnię swoje codzienne buty biegowe, to zwróćcie tylko uwagę, by przed wycieczką na siłownię były czyste.

 

Bieżnia mechaniczna ma wielu przeciwników, ale wbrew obiegowej opinii, jest to naprawdę dobre narzędzie treningowe. W określonych okolicznościach (związanych np. z warunkami pogodowymi) zrobimy na niej lepszy trening niż na zewnątrz.

Comments

comments

Comments

comments