Gumy do ćwiczeń siłowych są obecnie używane praktycznie na każdej siłowni. To proste przyrządy, które mają wiele zastosowań. Właściwie wykorzystane mogą przyczynić się do poprawy Twojej formy w bardzo krótkim czasie. Zobacz, jak zamiast standardowych hantli czy odważników zastosować w treningu gumy treningowe! Dowiedz się, jak mogą usprawnić Twój trening!

Mimo stosunkowo krótkiej historii (są powszechnie wykorzystywane dopiero od kilku lat) gumy treningowe szturmem podbijają kolejne kluby fitness, siłownie, a nawet akademie sportów walki – a wszystko dzięki ich wszechstronnemu zastosowaniu.

Gumy do treningu, power band, guma rehabilitacyjna… jak to się właściwie nazywa?

Pierwszą rzeczą, jaką należy wyjaśnić, jest nazewnictwo gumy treningowej. Ten sam przedmiot jest bowiem opisywany wieloma nazwami, które mogą być używane zamiennie. Najczęściej spotykane to:

  • guma fitness,
  • guma oporująca,
  • guma gimnastyczna,
  • guma treningowa,
  • guma rehabilitacyjna,
  • fitness band,
  • power band.

To, jak będziesz nazywać swoją gumę do treningu, jest już kwestią indywidualną. Jeżeli ktoś jednak zwraca Ci uwagę, że używasz złej nazwy – po prostu uśmiechnij się i to zignoruj. Nazewnictwo jest kwestią względną, a naprawdę liczy się to, co możesz zdziałać dzięki takiej gumie. Sposobów jej wykorzystania jest zaś bardzo wiele!

Gumy do treningu – dla gimnastyka, trójboisty i każdego ćwiczącego

Potęga gum treningowych tkwi w ich prostocie. Dobra guma treningowa to nic innego jak wykonana z wytrzymałego, rozciągliwego surowca pętla, przypominająca olbrzymią gumkę recepturkę. Dzięki temu można łatwo zamontować ją na drążkach bądź wygodnie umieścić na ciele. Przykładowe zastosowania gumy to:

  • w gimnastyce sportowej lub street workoucie – jako asysta w utrzymaniu zaawansowanych pozycji statycznych (np. „żelazny krzyż” lub wszelkiego rodzaju wagi w zwisie i w podporze). Zazwyczaj polega to na opieraniu nóg lub bioder na rozciągniętej i napiętej przez ciężar ćwiczącego gumie. Wspomniane napięcie „odejmuje” kilka kilogramów, które trenujący musi dźwigać, i umożliwia wykonywanie zaawansowanych pozycji oraz przyzwyczajanie do nich układu nerwowego;
  • w podnoszeniu ciężarów – odpowiednio założona na sztangę guma treningowa może utrudnić ćwiczenie i zapewniać dodatkowy opór (np. przy wyciskaniu na ławce płaskiej) lub wspomagać stabilizację (tzw. flossingi okręcone i uciskające odpowiednie stawy i mięśnie);
  • w jodze i na zajęciach fitness – guma treningowa może służyć do wspomagania rozciągania. Można w siadzie przełożyć ją za plecami i umieścić stopy na przeciwległych punktach pętli. Wspomaga to znacząco mobilność i przyspiesza opanowanie szpagatu rozkrocznego – wprowadza ciało do pozycji normalnie nieosiągalnej.
Przeczytaj również  Co zabrać na narty? POBIERZ: checklista rzeczy na wyjazd narciarski!

Jak korzystać z gum treningowych?

Podstawowym zaleceniem dla osób, które wcześniej nie ćwiczyły z gumą, jest uprzednia rozmowa z trenerem. Jak w przypadku wszystkich akcesoriów treningowych, konsultacja z wykwalifikowanym specjalistą będzie najprostszym sposobem na naukę właściwej metody wykonywania ćwiczeń. Pozwoli również szybciej zauważyć efekty treningu.

Comments

comments

Comments

comments