Po opanowaniu podstaw jazdy na łyżwach warto iść dalej i nauczyć się trochę więcej. Jazda po kole, przekładanka czy jazda tyłem dadzą jeszcze więcej frajdy na lodowisku.

Jazda na łyżwach to nie tylko rozrywka i fajnie spędzony czas, lecz także dobry trening uzupełniający. W trakcie jazdy mocno pracują mięśnie łydek, ud, pośladków oraz brzucha. Łyżwiarstwo poprawia też koordynację i równowagę. Warto dodać, że przy tym wszystkim jest to sport bezpieczny dla stawów, bo nie ma skoków obciążenia jak w przypadku biegania. Mając za sobą takie sprawy jak wybór łyżew dla początkujących i opanowanie podstawowych umiejętności, można wejść na poziom wyżej i dać sobie jeszcze większe spektrum korzyści i radości z jazdy.

 

Łagodne skręcanie, czyli jazda po kole

Na lodowiskach jeździ się w kółko – jest to związane głównie z bezpieczeństwem, aż ciężko sobie wyobrazić, jak by to wyglądało, gdyby każdy jeździł jak chce. Warto więc umieć jeździć po kole/okręgu. Rozpocznij od poprawnego ustawienia łyżew – powinny być równolegle i blisko siebie. Odepchnij się zewnętrzną łyżwą, a ciężar ciała przenieś na wewnętrzną, czyli tą, w której stronę chcesz skręcić. Dla łatwości utrzymania równowagi, trzymaj ręce rozpostarte. Po krótkiej chwili (w której powinieneś jechać na jednej nodze – wewnętrznej), dołącz zewnętrzną łyżwę do drugiej i ponownie się nią odepchnij.

Od zwykłej jazdy na wprost łagodne skręcanie różni się więc tym, że odpychamy się kilka razy z rzędu tą samą nogą.

 

Skręcanie dla zaawansowanych, czyli przekładanka

Dużo efektywniej i efektowniej jest skręcać z wykorzystaniem przekładanki zwanej też przeplatanką. Jest to umiejętność bardzo przydatna i mając opanowane podstawy, warto ją ćwiczyć. Na początek pozycja wyjściowa: ugięte kolana, łyżwy obok siebie, a biodra równolegle do nich. Pomóż sobie ramionami. Przy jeździe w lewo wyciągnij prawie ramię przed siebie, a lewe do tyłu. Przy skręcaniu w prawo – odwrotnie.

   
Przeczytaj również  Nie każdy trening musi zwalić Cię z nóg / Trening na niskiej intensywności, ale skuteczny

Odepchnij się zewnętrzną nogą, przenieś ciężar ciała na nogę wewnętrzną i przełóż zewnętrzną nogę przed wewnętrzną, odrobinę krzyżując nogi. Jadąc w lewo, przekładaj prawą łyżwę, a skręcając w prawo – lewą. Pamiętaj, by trenować jazdę przekładanką w obie strony.

 

Hamowanie

Szybkie hamowanie to niezbędna umiejętność na każdym lodowisku. Po opanowaniu jazdy na jednej nodze, można spróbować zacząć hamowania tak zwanym T-stopem. Chodzi o to, by ustawić łyżwy w literę T – jedną stopę obróć prostopadle do drugiej i ustaw z tyłu, by płozy utworzyły T. Ważne jest, by odległość między łyżwami nie zmieniała się, tylna łyżwa powinna być blisko za przednią i trąc o lód spowodować szybkie zatrzymanie.

 

Jazda na łyżwach tyłem

Początkujący łyżwiarze mogą traktować jazdę tyłem jako sztukę nie do opanowania, ale mając wprawę w jeździe przodem, skręcaniu i hamowaniu, da się tego nauczyć. Tradycyjnie należy zacząć od prawidłowej pozycji: znów będą to lekko ugięte kolana i rozpostarte ramiona. Tym razem jednak nie pochylaj się mocno do przodu, bo będziesz hamować.

Ustaw stopy tak, by czubki łyżew były bliżej siebie niż pięty i zacznij, robiąc małe kroczki jakby iść do tyłu. Gdy łyżwy zaczną się ślizgać, odepchnij się od tafli lodu jedną z nóg, a następnie przenieść ciężar ciała na drugą nogę. W tym momencie należy nogę odpychającą unieść do góry, a po chwili dostawić do łyżwy jadącej. Potem zmiana nogi i tak w kółko. W teorii może to brzmieć skomplikowanie, ale mając podstawowe umiejętności, warto zacząć próbować. Kilkanaście razy się nie uda, a w końcu załapiesz jak to działa. Po dobrym opanowaniu zwykłej jazdy tyłem można zacząć próbować przekładanki.

 

Po zdobyciu powyższych umiejętności nie zostaniesz królem lodowiska, ale będziesz się po nim poruszać pewniej, a to przekłada się na przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo. Potem można już wybrać łyżwy dla zaawansowanych i zacząć próbować skoków, obrotów i innych sztuczek.

Comments

comments

Comments

comments