Z poprzedniego tekstu wiemy już, że bieżnia treningowa może być dobrym narzędziem do budowania formy. Nie każdy chce (lub może) jednak korzystać z tych dostępnych w fitness klubach – jak wybrać bieżnię dla siebie, by mieć ją zawsze pod ręką? GO Blog podpowiada, na co zwracać uwagę, by były to dobrze wydane pieniądze.

 

Na rynku znajdziemy wiele różnych modeli, osoba niezorientowana w temacie może się zgubić. To, którą powinniśmy wybrać, zależy najbardziej od poziomu sportowego i tego, do czego będziemy bieżnię stosować.

 

Co jest lepsze: bieżnia mechaniczna czy bieżnia elektryczna?

Najważniejszy podział bieżni to wybór pomiędzy tymi wyposażonymi w silnik i bez niego. W pierwszym wypadku silnik elektryczny napędza pas biegowy, dzięki czemu użytkownik może ustawić i zmieniać prędkość biegu z dużą dokładnością (często do 0,1 km/h). W bieżni bez silnika (zwanej czasami mechaniczną) pas biegowy napędzany jest przez nacisk nóg użytkownika. Aby ułatwić działanie, pas jest nachylony, przez co cały czas biegniemy pod górkę. Bieżnia taka jest tańsza, ale należy zdawać sobie sprawę z tego, że w związku z nachyleniem osiągane prędkości będą mniejsze, a dodatkowo – korzystanie z niej mocniej obciąża stawy.

 

Bieżnia dla początkujących

Osoby, które bieżnię będą wykorzystywały sporadycznie i bez rozpędzania jej do dużych prędkości, mogą wybierać z modeli o krótszym pasie biegowym (np. 100 cm). Bieżnia taka będzie zajmować mniej miejsca, co w warunkach domowych ma ogromne znaczenie. Nie trzeba w tej sytuacji przywiązywać dużej uwagi do mocy silnika. Wystarczy, by rozpędzał się on do 12 km/h. Taka bieżnia sprawdzi się do rehabilitacji, marszy czy okazjonalnego joggingu.

 

Bieżnia dla średniozaawansowanych

Na średniej półce umiejscowione są bieżnie umożliwiające bezproblemowe ciągłe działanie przez np. godzinę i osiągające prędkości 14-15 km/h. Mają one dodatkowo możliwość wyboru nachylenia (co umożliwia robienie podbiegów), mocniejszy silnik i nieco dłuższą taśmę biegową. Przy takich prędkościach 100 cm może być za mało, warto brać pod uwagę te ze 120-centymetrową lub dłuższą taśmą.

Przeczytaj również  Jak urządzić domową siłownię?

 

Bieżnia dla zaawansowanych

Osoby, które chcą intensywnie trenować i wykorzystywać większe prędkości bieżni, powinny rozglądać się za najmocniejszymi urządzeniami. Mocni biegacze potrzebują prędkości nawet 20 km/h (to tempo 3 min/km), a nie każda bieżnia daje taką możliwość. Zwróćcie też uwagę na długość pasa – dobrze, by miał 140-150 cm, bo im szybszy bieg, tym dłuższy krok. Bieżnia z dłuższym pasem da po prostu lepszy komfort treningu.

Zaawansowana bieżnia powinna mieć też dobry system amortyzacji (ochroni on stawy przed urazami) oraz komputer sterujący pozwalający zaprogramować dowolny trening.

Poza powyższymi, kupując bieżnię, zwracajcie uwagę na drobiazgi, które będą decydowały o wygodzie i bezpieczeństwie. Przede wszystkim jest to maksymalna waga użytkownika – na rynku są takie do 100 kg, ale i takie z udźwigiem do 150 kg.

Bieżnie elektryczne są wyposażone w konsolę sterującą. Za jej pomocą regulujemy działanie urządzenia. Niektóre bieżnie są dodatkowo wyposażone w pulsometr, odtwarzacz mp3 czy gotowe programy treningowe. Zwróćcie uwagę na to, co będzie dla Was ważne.

Warto sobie też odpowiedzieć na pytanie: gdzie bieżnia będzie stała i czy będzie zmieniała swoje położenie. Niektóre modele umożliwiają sprawne złożenie i schowanie. Ktoś, kto postawi bieżnię w piwnicy czy garażu i nie będzie jej ruszał, może zainwestować w duże ciężkie urządzenie. Wprawdzie zajmuje ono więcej miejsca, ale jest bardziej stabilne i wygodniej się na nim biega.

Bieżnia treningowa to inwestycja na wiele lat, stąd warto dokładnie przemyśleć, w jaki sposób będzie użytkowana i gdzie będzie stała. A potem pozostaje już tylko trenować…

Comments

comments

Comments

comments