Postanowienia noworoczne są bardzo różne, ale znaczna część z nich związana jest ze zmianą stylu życia, która ma prowadzić do zrzucenia wagi i poprawy kondycji fizycznej – wiele osób postanawia schudnąć, zacząć biegać, chodzić na siłownię, basen itd. Niestety, w praktyce postanowienia noworoczne często mają charakter życzeniowy lub krótkotrwały. Ale jak to w życiu bywa, są sposoby, by zwiększyć swoje szanse na wytrwanie w nich. Zwiększyć szansę, bo koniec końców to Wy musicie wykonać pewną pracę. Nikt tego nie zrobi za Was.

Postanowienia noworoczne: Jak zacząć?

To najprostsze pytanie na świecie, a jednocześnie najtrudniejsze. Proste, bo odpowiedzi same cisną się na usta. Z głową, czyli mądrze. A trudne, bo każdy jest inny i według mnie nawet początek należy dopasować indywidualnie zarówno do osoby, jak i celów, które ona sobie stawia. Zaraz przeczytacie taki uniwersalny miniporadnik o tym, jak zacząć Waszą przygodę ze sportem lub jak osiągnąć konkretne cele.

 

Określcie swój cel

Pełni entuzjazmu i wypoczęci po sylwestrowo-nowrocznych szaleństwach na spokojnie  zastanówcie się, co chcecie osiągnąć, czyli określcie swój cel. To najważniejsza rzecz na początku czy to przygody z sportem, czy jakiegokolwiek wyzwania. Wasz cel to drogowskaz, dokąd zmierzacie, a znając cel podróży, wiemy jak się do niej przygotować. Może być tak, że zanim osiągniemy cel główny, długoterminowy, warto tę podróż podzielić na mniejsze odcinki, które zapewnią Wam satysfakcję, gdy będziecie je pokonywać. To natomiast pozytywnie wpłynie na Waszą motywację, samopoczucie i zwiększy szanse na osiągnięcie celu głównego.

 

Plan, czyli mapa podróży

Znacie cel, więc bierzecie do ręki mapę i kartkę, by wyznaczyć plan podróży. W przypadku podróży sportowej to nic innego jak plan treningowy. Do niego powinna być dołączona lista potrzebnego sprzętu, jadłospis itd. Podróż bez planu jest oczywiście możliwa, jednak pozwalamy wtedy losowi zadecydować, gdzie i kiedy się ona zakończy. Jeśli mamy określony cel, to podróż bez planu nie doprowadzi nas tam, gdzie chcemy. Plan musi być.

Przeczytaj również  Akcesoria do pływania – do czego służą płetwy czy wiosełka?

 

Ekwipunek

Wybierając się w podróż, zabieracie odpowiednie ubranie, plecak lub torbę, czasem dodatkowe wyposażenie podróżnicze lub turystyczne, jakieś gadżety, akcesoria, a nawet książki, aparat fotograficzny, muzykę itd. Tu jest dokładnie tak samo. Zarówno sam sport, jak i konkretne dyscypliny wymagają dedykowanego sprzętu, ale też często cel określa rodzaj i zestaw rzeczy, które będą nam potrzebne. Warto w tej materii dobrze się przygotować, gdyż szkoda tracić czas i pieniądze na źle dobrany sprzęt, bo albo będzie to oznaczać zakup nowego lub zmniejszenie szans na realizację celu. I jeszcze jedno. Mówi się często, że bogatemu nikt nie zabroni, ale dobranie sprzętu odpowiednio do potrzeb jest dużo lepszym rozwiązaniem.

 

Dieta

Żywienie to kluczowy element, właśnie z diety czerpiemy energię do wszystkich działań. Prawidłowy i zbilansowany jadłospis to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia, ale w przypadku celów związanych ze sportem i zdrowiem dieta powinna być dobrana szczegółowo i indywidualnie oraz poprzedzona odpowiednią diagnostyką. Więcej o tym możecie przeczytać w rozmowie z Haliną Tarczyńską

 

Badania lekarskie

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek treningów powinniśmy wykonać podstawowe badania, by wykluczyć lub zminimalizować ewentualne ryzyko kontuzji mechanicznych czy wystąpienia innych dolegliwości. Pamiętajcie, że tu chodzi o Wasze zdrowie – nie lekceważcie tego elementu przygotowania. Nie bójcie się wykluczenia lub odmowy. Nawet jeśli okaże się, że coś Wam dolega, to właśnie po to robicie badania, by ustalić z lekarzem lub fizjoterapeutą plan, który mimo dolegliwości pozwoli Wam osiągnąć cel.

 

Zrób coś dla innych

Wielu osobom, które obawiają się o swoją motywację lub wytrwałość, bardzo pomocna jest świadomość, że robią coś dla kogoś innego. Znam mamy, które zmieniają swoje życie lub chudną dla swoich dzieci. Znam osoby, które zaczynają biegać dla kogoś innego, kto biegać nie może. Które podejmują wyzwania, by w ten sposób zamanifestować swoją solidarność z tymi, którzy toczą jeszcze cięższą walkę w życiu. Sam podejmuję takie wyzwania i wiem, że to napędza jeszcze bardziej niż najlepsze suplementy, odżywki i support na trasie.

Przeczytaj również  #AmbasadorGOSport Joanna Majewska: czym zajmuje się trener mentalny?

 

Ciesz się podróżą!

Dobrze jest czerpać radość z wysiłku i wyrzeczeń. Walka z nimi, narzekanie, utyskiwanie nad własnym losem i złorzeczenia nie pomogą, a wręcz przeciwnie, utrudnią. Karmcie się pozytywną energią, uśmiechajcie, szukajcie radości we wszystkim, co robicie. Wtedy zyskacie ogromnego sojusznika. Waszą „głowę”, która wielokrotnie pomoże Wam w najtrudniejszych momentach. Kiedyś wspomnicie moje słowa.

 

Noworoczne postanowienia to cele same w sobie. Oczywiście należy je doprecyzować, usystematyzować, zaplanować, zorganizować i zrealizować. Jak świat światem człowiek szuka pretekstów do tego, by robić różne rzeczy. A to według mnie oznacza, że te pragnienia są wśród nas, czasem tylko głęboko ukryte. Czasem tak głęboko, że inspiruje nas ktoś inny lub jakieś wydarzenie. To jest moja teoria, ale wierzę mocno w to, że sport jest w każdym z nas. Niektórzy tylko nie mają szczęścia go w sobie odkryć.

 

Z całego serca życzę Wam, byście w nowym roku byli zdrowi, świadomi swoich celów, radośni i skutecznie osiągali wszystko, co zamierzycie. Nie tylko w sporcie. A na koniec roku na kartce z noworocznymi postanowieniami mogli dopisać „zrobione”! Do siego roku!

Comments

comments

Comments

comments