Na dobre rozpoczął się sezon na jazdę na łyżwach. W wielu miastach powstają sztuczne lodowiska i nawet mrozu nie potrzeba, by z nich skorzystać. Nigdy nie próbowałeś łyżwiarstwa? Nic straconego, nigdy nie jest za późno na pierwszy raz. GO Blog zaprasza do lektury poradnika dla początkujących.

 

„Nie od razu Rzym zbudowano” mówi znane porzekadło. Z łyżwami jest podobnie. Nie licz na to, że wyjdziesz na lodowisko i zaczniesz kręcić piruety, jeśli nie jeździłeś na nich 30 lat. Trzeba trochę poćwiczyć, by opanować podstawy, a dopiero potem możemy myśleć o bardziej zaawansowanych ewolucjach.

 

Jakie łyżwy dla początkujących?

Najważniejsze w łyżwach jest ich odpowiednie dopasowanie do stopy. Nie mogą za mocno uciskać, ale zbyt duże luzy też nie są wskazane. Początkujący powinni zacząć przygodę z łyżwiarstwem od łyżew figurowych bądź hokejowych. Większość lodowisk ma wypożyczalnie, w których początkujący mogą liczyć na słowo wsparcia od obsługi w kwestii tego, jak wybrać łyżwy.

Istotny jest też odpowiedni ubiór. Jego zadaniem będzie zapewnić jednocześnie komfort cieplny i swobodę ruchu. Czapka i rękawiczki to konieczność. A jeśli ktoś słabo radzi sobie na lodowisku i często upada, powinien też założyć kask, pomoże on w razie uderzenia głową o lód.

 

Zacznij od utrzymania równowagi

Pierwsze, co powinniśmy opanować, to utrzymywanie równowagi na łyżwach. Pierwszą lekcję jazdy warto rozpocząć w pobliżu bandy i ćwiczeń utrzymywania pozycji ciała. Najważniejsze, by unikać odchylania się do tyłu, bo grozi to szybkim upadkiem. Aby utrzymać równowagę i uniknąć wywrotki, pochyl się nieco do przodu i ugnij kolana. Pomoże też położenie dłoni na udach. W takiej pozycji na pewno się nie przewrócisz.

W czasie jazdy ręce można już zabrać z nóg. Najlepiej, by były rozpostarte, co pomoże utrzymać równowagę. Pamiętaj jednak o lekko ugiętych kolanach. Duże znaczenie ma też utrzymanie ciężaru ciała na środkowej i przedniej części stóp.

   
Przeczytaj również  Jak zjeżdżać w terenie na rowerze górskim?

 

Upadłeś? Powstań!

Umiejętności to jedno, ale o jednym musisz pamiętać: nie da się nauczyć jazdy na łyżwach bez upadków. Uświadom sobie, że na początku będzie trudno i czekają Cię niepowodzenia, będzie Ci wówczas po prostu łatwiej. Upadki są po prostu nieodłączną częścią jazdy na łyżwach i im szybciej je opanujesz, tym lepiej.

Jeśli czujesz, że upadku nie da się już uniknąć, spróbuj ugiąć bardziej kolana, zmniejszysz wówczas siłę uderzenia o lód. Zminimalizujesz obrażenia przy upadkach, jeśli będziesz w ich trakcie „chować” głowę w ramiona, obniżając podbródek oraz… zrezygnujesz z ratowania się rękoma. To trochę wbrew instynktownemu zachowaniu, które każe się podpierać ręką, ale wiąże się to z ryzykiem złamań. Lepiej skupić się na ugięciu nóg i „położyć” na bok. Tak jest po prostu najbezpieczniej.

Na lodzie będzie oczywiście trudniej wstać niż na śniegu czy ziemi. Najłatwiej wstać będzie, stosując znaną łyżwiarzom metodę: najpierw uklęknij, podpierając się jednocześnie rękoma. Jedną łyżwę ustaw obok ręki (by łydka była prostopadle do tafli lodu), unieś biodra i dostaw drugą nogę. Pozostaje już tylko się wyprostować i jechać dalej.

 

Pierwsza jazda na łyżwach

Gdy utrzymujesz już równowagę w miejscu i potrafisz upaść oraz wstać, można zacząć myśleć o jeździe. Zacznij po prostu małymi krokami przesuwać łyżwy do przodu, kontrolując cały czas równowagę (pamiętaj o odpowiedniej pozycji ciała!). Warto jednak szybko przejść krok dalej i spróbować jazdy tak zwaną jodełką. Styl ten polega na przeniesieniu ciężaru ciała na tylną nogę, odepchnięciu się nią w bok i przeniesienie ciężaru na nogę przednią. Noga odpychająca powinna chwilę „zawisnąć” w powietrzu, a potem dołączyć do nogi przedniej/jadącej. Potem zamień nogi i powtórz od początku.

 

Hamowanie dla początkujących

Równie ważne co jazda, jest hamowanie na łyżwach. Najprostszym sposobem dla początkujących jest wykorzystanie tak zwanego pługa. Jadąc na obu łyżwach równolegle, wysuń jedną nogę do przodu pod kątem 45 stopni i płynnie dociśnij ją ciężarem ciała. Od razu wyhamujesz. Można też zwrócić lekko obie stopy dużymi palcami do siebie – spowoduje to zwalnianie, ale nie będzie tak skuteczne jak powyższe.

Przeczytaj również  Jak się uczyć: technika jazdy na łyżwach

 

Jazda na łyżwach może sprawiać ogromną frajdę i być świetnym treningiem uzupełniającym dla biegaczy czy kolarzy. Najtrudniejszy jest zawsze początek, do czasu aż przestaniesz odczuwać lęk na lodowisku.

Comments

comments

Comments

comments