Właśnie zaczynasz swoją przygodę ze sportem? To doskonale – bardzo szybko zauważysz poprawę kondycji, na korzyść zmieni się Twoja sylwetka, będziesz mieć też więcej energii i lepszy humor! Pamiętaj jednak, żeby na początku swojej sportowej drogi stosować podstawowe zasady profilaktyki urazów. Podpowiadamy, co zrobić, aby ich uniknąć!

Z tekstu dowiesz się:

  • w jaki sposób możesz zminimalizować ryzyko wystąpienia kontuzji,
  • jak ćwiczyć, by nie zaszkodzić swojemu zdrowiu,
  • jaki sprzęt pozwoli Ci uniknąć przykrych urazów.

Warto pamiętać, że kontuzja może się przydarzyć nie tylko amatorom sportu, ale również domatorom w trakcie wykonywania codziennych czynności, a nawet zwykłego spaceru. Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, by kontuzje kolana czy innych stawów omijały Cię szerokim łukiem!

Jak uniknąć kontuzji?

Jeśli zastanawiasz się, jak biegać bez kontuzji albo jak uprawiać sporty zespołowe bez narażania się na urazy, koniecznie zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

  • Oceń swoje możliwości

Zanim zdecydujesz się na określoną aktywność, skonsultuj się ze swoim lekarzem, zwłaszcza jeśli chorujesz na przewlekłe schorzenia (zwyrodnienie stawów, nadciśnienie, cukrzyca), przyjmujesz leki albo już wcześniej zdarzało Ci się ulegać złamaniom, zwichnięciom czy stłuczeniom mięśni. Niektóre dyscypliny sportu mogą się okazać dla Ciebie niewłaściwe.

  • Pamiętaj o rozgrzewce!

Każda, nawet niezbyt wymagająca aktywność fizyczna powinna zostać poprzedzona właściwą rozgrzewką, która przygotuje organizm do wzmożonego wysiłku. Odpowiedni zestaw ćwiczeń pozwoli Ci rozgrzać mięśnie, lekko podniesie tętno i zwiększy ruchomość stawów – taka rozgrzewka sprawi, że żadna kontuzja nie będzie Ci straszna!

  • Zadbaj o odpowiednie wyposażenie

Zainwestuj w sprzęt, który będzie chronił części ciała podatne na urazy. Jeśli lubisz energiczne spacery – spraw sobie kijki do nordic walking, które pozwolą Ci utrzymać równowagę. Jeżeli jeździsz na rowerze – nie zapomnij o kasku, jeśli uprawiasz siatkówkę – kup ochraniacze na stawy skokowe. Nawet w przypadku sytuacji groźnego upadku uchronią Cię przed bardzo poważną kontuzją.

  • Nawadniaj się podczas ruchu

W trakcie aktywności nie zapominaj o regularnym popijaniu wody – dzięki temu uchronisz się przed odwodnieniem. Jeśli pijesz za mało, mogą pojawić się u Ciebie kłopoty z koncentracją i skupieniem, a stąd już prosta droga do kontuzji, a w skrajnych przypadkach – nawet do niebezpiecznego omdlenia.

  • Mądrze zakończ trening

Po zasadniczej części wysiłku fizycznego poświęć 15 minut na właściwe zakończenie treningu. Porozciągaj poszczególne partie mięśni, ustabilizuj oddech, możesz również wykonać masaż regenerujący (pomogą Ci w tym specjalne wałki do masażu). Dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia zakwasów i odnowienia się starych urazów.

Przeczytaj również  Nieważne co robisz, postaw na trening na siłowni

Powyższe wskazówki najlepiej jest wdrożyć równocześnie – dzięki temu zatroszczysz się o swoje bezpieczeństwo, unikniesz kontuzji, a także podniesiesz efektywność treningu. Twoje ciało stanie się bardziej atrakcyjne, a wykonywanie codziennych czynności – łatwiejsze.

Comments

comments

Comments

comments

Tagi: