Przerzutki ułatwiają jazdę rowerem – ale tylko wtedy, gdy będziemy umiejętnie z nich korzystać. Pozwoli to nie tylko efektywnie jeździć, lecz także sprawi, że rower będzie dłużej działał bez awarii.

Potocznie wiele osób mówi o „zmianie przerzutek” w rowerze. Ale tak naprawdę – w rowerze zmieniamy biegi. Przerzutki nie zmieniamy: to przecież urządzenie, które pozwala na zmianę biegów.

Jak zmieniać biegi w rowerze? Zobacz wideo:

 

Gdy byłem dzieckiem, rower z przerzutkami był szczytem marzeń. Jubilaty czy Wigry takich rozwiązań nie miały. Dziś przerzutki mają prawie wszystkie jednoślady, od dziecięcych, po miejskie dostępne dla każdego. Warto jednak wiedzieć, jak z nich korzystać. Umiejętne użycie nie tylko sprawi, że jazda rowerem będzie łatwiejsza, lecz zapewni też sprzętowi dłuższe życie.

Zasada działania przerzutek jest prosta – mają umożliwić dopasowanie obciążenia do prędkości. Chodzi np. o to, by pod górkę jechało się lżej, a z górki szybciej. Istnieją dwa podstawowe rodzaje biegów w rowerze. Wewnętrzne – wbudowane w piastę (działające podobnie jak skrzynia biegów w samochodzie) montowane są zwykle w rowerach miejskich. Z kolei w przerzutki zewnętrzne, przerzucające łańcuch pomiędzy zębatkami, wyposażone są m.in. rowery górskie i szosowe. W tym artykule skupimy się na tym drugim rozwiązaniu.

 

W górę i w dół

Odpowiedni dobór przełożenia pozwala jechać z tą samą intensywnością niezależnie od trudności terenu. W przedniej przerzutce im mniejsza zębatka tym lżej, a w tylnej – odwrotnie. Najlżejszy bieg to więc najmniejsza zębatka z przodu i największa z tyłu. Zjeżdżając, korzystamy najczęściej z dużej tarczy z przodu i w miarę przyśpieszania zrzucamy tylną przerzutkę na mniejsze koronki.

 

Przerzutka wymaga delikatności

Aby rower działał bezawaryjnie i efektywnie, trzeba o niego dbać. W przypadku przerzutek musicie pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, zmieniając biegi, nie powinno się zbyt mocno naciskać pedałów. Robiąc tak, niszczycie sprzęt. Lepiej na kilka sekund zwolnić nacisk, by łańcuch łagodnie zmienił położenie. Działa to dokładnie tak jak manualna skrzynia biegów w samochodzie. By zmienić bieg, puszczamy gaz i wciskamy sprzęgło.

Przeczytaj również  #AmbasadorGOSport – Katarzyna Górniak: Dzięki treningowi uzupełniającemu poprawiłam życiówki

Po drugie, ważne jest, by łańcuch nie pracował w nadmiernym skosie (nazywa się to przekos). Takie ryzyko istnieje szczególnie w rowerach z trzema tarczami z przodu. Używając pierwszej, powinniśmy wówczas korzystać z pierwszej połowy zębatek z tyłu. Na środkowej tarczy przedniej odrzucić skrajne z tyłu, a przy największej przedniej tarczy – stosować tylko najmniejsze zębatki z tyłu. Chodzi o to, by łańcuch pracował jak najbliżej linii prostej, a nie ulegał nadmiernemu przekrzywieniu.

 

   

Konserwacja przerzutek

Przerzutki są szczególnie wrażliwe na zabrudzenia i brak smarowania, dlatego wymagają wyjątkowej pielęgnacji. Pamiętajcie, by regularnie czyścić i smarować łańcuch oraz zębatki. Tak naprawdę powinno się to robić po każdej jeździe w trudnych warunkach – by jak najszybciej pozbyć się błota i piachu. Ale nawet jeżdżąc szosą tylko przy ładnej pogodzie, raz na jakiś czas należy napęd wyczyścić i przesmarować. Jeśli nie chcecie robić tego samego, po prostu zaprowadźcie rower do serwisu.

Comments

comments

Comments

comments