Z małym falstartem, ale w końcu jest – wiosna. Dłuższy dzień, dwucyfrowe temperatury i słońce. Takie warunki to sygnał do rozpoczęcia sezonu rowerowego: profesjonalnych treningów, rekreacyjnych wycieczek ze znajomymi czy dojazdów do pracy. Dla osób przymierzających się do zakupu jednośladu, GO Blog przygotował krótki artykuł wskazujący, czym różnią się poszczególne rodzaje rowerów dostępnych na rynku.

 

Wybór nowego roweru jest dość prosty, gdy mamy ściśle sprecyzowane oczekiwania. Wiemy, jaki konkretnie rodzaj roweru chcemy kupić, a decyzja ogranicza się do marki, wyposażenia i ceny uzależnionej od zasobności naszego portfela. Gorzej jeśli nie do końca wiemy, jakiego roweru potrzebujemy, i nie orientujemy się w niuansach technicznych. Kiedyś wybór był prosty: „składak” lub „kolarzówka”. Dziś oferta sklepów rowerowych może przyprawić o zawrót głowy.

 

Rower górski czyli rower MTB

Rowery tego typu określane też jako MTB (mountain terrain bike) królują w domach współczesnych Polaków. Jak nazwa wskazuje, są dedykowane do jazdy po górach, ale większość użytkowników korzysta z nich na co dzień, bo pozwalają skutecznie walczyć z niedoskonałością miejskiej infrastruktury. Sprawdzą się też na wycieczce w lesie czy na polnej drodze.

Rowery górskie charakteryzują się dość mocną, a przez to cięższą ramą i grubymi oponami z agresywnym bieżnikiem pozwalającymi na łatwiejszą jazdę po bezdrożach. Wszystkie „górale” wyposażone są też w amortyzowany widelec, a coraz więcej modeli, również tych tańszych, posiada tylną amortyzację. Także napęd takiego roweru dostosowany jest do jazdy w terenie i daje użytkownikowi duży zakres biegów, również tych „miękkich” ułatwiających podjeżdżanie. Lekkie i proste w konserwacji hamulce typu V-brake powoli są wypierane przez hamulce tarczowe: łatwiejsze w konserwacji mechaniczne uruchamiane za pomocą linki lub bardziej skuteczne i czułe hydrauliczne pracujące z wykorzystaniem płynu hamulcowego.

Kilka lat temu rowery górskie były do kupienia tylko z kołami w rozmiarze 26 cali. Od paru lat dostępne są również rowery z kołami 29-calowymi, które ułatwiają rozpędzenie roweru i lepiej pokonują nierówności terenu. Ustępują one natomiast klasycznym dwudziestkom szóstkom na krętych trasach, stromych podjazdach i ścieżkach, na których liczy się szybka reakcja. Są też nieznacznie cięższe, choć to zależy też od klasy roweru. Żeby było śmieszniej, producenci wprowadzili również modele z kołami 27,5 cala, które miały pogodzić zwolenników obu skrajnych rozmiarów. Rowery górskie to komfort i radość z jazdy w trudnym terenie, kosztem przyspieszenia, prędkości i wagi.

Przeczytaj również  Jakie wybrać pedały rowerowe?

 

Rower szosowy

Przeciwieństwem „górala” jest rower szosowy i, jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony do jazdy po utwardzonej powierzchni. Koła o rozmiarze 28 cali wyposażone są w cienkie i gładkie opony, które solidnie nabite powietrzem pozwalają rozwijać dużo większe prędkości. W szybkiej jeździe pomaga też geometria ramy, która wymusza aerodynamiczną pozycję. Charakterystycznym dla szosówek elementem jest kierownica – tzw. baranek, która wygięta w odpowiedni sposób pozwala przyjąć niższą pozycję. Innym wyróżniającym szosę elementem są klamkomanetki wbudowane w kierownicę, które umożliwiają jednoczesne hamowanie i zmianę przerzutek. Szosówka może kusić bardzo niską wagą i łatwością osiągania większych prędkości. Jest to jednak rower dla bardziej wyspecjalizowanych rowerzystów, którzy godzą się na mało komfortową pozycję w trakcie jazdy i praktycznie brak możliwości jazdy w terenie.

Rower gravelowy

Co to jest rower typu gravel i do czego służy? Napisaliśmy o tym osobny tekst: zobacz Gravel: nowa moda? Realna potrzeba? Co to za rower?

Gravel SPEGO EX

 

Rower trekkingowy

Swego rodzaju hybrydą górala i szosy są rowery trekkingowe oraz rowery crossowe. Oferują dużo wygodniejszą pozycję za kierownicą niż ta przyjmowana na szosówce i mniejsze opory toczenia niż rowery górskie. Umieszczone zwykle na obręczach w rozmiarze 28 cali opony są cieńsze niż w góralu, ale grubsze niż w rowerach szosowych. Na wyposażeniu takich rowerów jest też często przedni amortyzator. Rowery trekkingowe są standardowo wyposażone w błotniki, lampki oraz bagażnik tylny, a nierzadko również przedni. Cross natomiast to w uproszczeniu rower trekkingowy, ale odchudzony o to dodatkowe wyposażenie. Oba typy najlepiej sprawdzają się na asfalcie i ubitych ścieżkach, zapewniając satysfakcjonującą prędkość i wysoki komfort nawet w trakcie dłuższych wycieczek.

 

Rower miejski

Coraz większą popularność w Polsce zdobywają rowery miejskie, czyli dwa kółka dla amatorów wygodnej i wręcz dostojnej jazdy. Już na pierwszy rzut oka łatwo je rozpoznać, bo mają charakterystyczną ramę, która ułatwia wsiadanie. Razem z wysoko umieszczoną i wygiętą kierownicą pozwala na komfortową jazdę w wyprostowanej pozycji nieobciążającej dolnej części pleców. Kolejnym wyróżnikiem tego rodzaju roweru jest przerzutka wbudowana w tylną piastę, która pozwala na zmianę biegów nawet w trakcie postoju. Na wyposażeniu są też akcesoria ułatwiające eksploatację, nawet w garniturze: błotniki, bagażnik, pełna osłona łańcucha, częściowa osłona kół czy koszyk na aktówkę lub laptopa. Rowery tego typu nie są demonami prędkości, nie są też lekkie, ale są proste w budowie i dają komfort jazdy w miejskiej dżungli.

   
Przeczytaj również  Poznaj: Dorota Rajska. Mama, informatyk i mistrzyni Polski w kolarstwie torowym

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto przejechać się na rowerach znajomych i popytać o ich opinię. Dobrze też dokładnie przeanalizować, gdzie chcemy jeździć i jak często. To, że planujemy w roku dwa wyjazdy w góry, nie oznacza, że góral będzie dla nas optymalny. Tak jak i to, że będąc fanami szybkiej jazdy jesteśmy skazani na szosę. Dobrze skorzystać też z porady sprzedawców, którzy może nie wybiorą za nas rodzaju roweru, ale zarekomendują jakieś modele, a na pewno dopasują nam optymalny rozmiar.

rowery sklep on-line

Comments

comments

Comments

comments