Zapadła decyzja: idziesz do klubu na trening! Zaglądasz w grafik i… co tu wybrać? Nazwy większości zajęć brzmią jak skróty systemów bezpieczeństwa w samochodzie… GO Sport przygotował ściągę – wyjaśniamy co jest czym!

 

Dla osoby nieobeznanej z nomenklaturą świata fitness nazwy treningów mogą być całkowicie niezrozumiałe. Kalendarze klubów nie zawsze zawierają dokładne wyjaśnienia, zapraszamy więc do lektury ściągawki.

 

ABS

To skrót od Abdominal Body System. – Jest to trening, który głównie skupia się na wzmacnianiu mięśni brzucha. W trakcie ćwiczeń angażowane są wszystkie partie brzucha: dolne i górne mięśnie proste oraz skośne – wyjaśnia Agnieszka Matczak, instruktorka fitness i #AmbasadorGOSport. – Trening ten skupia się na jednym obszarze ciała, dlatego powinien być traktowany jako element planu treningowego – dodaje Matczak. Warto przy tym pamiętać, że to trening nastawiony na wzmocnienie i wyrzeźbienie brzucha, a nie spalenie tłuszczu zgromadzonego na nim.

 

ABT

Skrót ten oznacza trening nastawiony na wzmocnienie i wyrzeźbienie dolnych partii ciała (brzuch, pośladki, uda). W trakcie zajęć wykorzystuje się stepy, ciężarki i gumy. Całość dobrze wpływa na ogólną kondycję ciała.

 

Aerial joga

To zajęcia polegające na gimnastyce w powietrzu z wykorzystaniem podwieszonych na suficie szarf. Pracują nie tylko mięśnie głębokie, lecz także wiele innych partii mięśniowych. Dodatkowo aerial yoga działa relaksacyjnie. Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich, każdy może ćwiczyć w swoim tempie i na swojej intensywności.

 

Callanetics

System ćwiczeń skoncentrowany na wzmocnieniu mięśni głębokich, co ma prowadzić do korygowania wad postawy. Ćwiczenia wykonuje się w rytm spokojnej muzyki. Większość z nich polega na utrzymywaniu napięcia statycznego przed określony czas.

 

Cross training / X-training

To trochę bardziej zaawansowany rodzaj treningu, wymagający przynajmniej podstawowej sprawności. Zajęcia są dość intensywne, a ćwiczenia wykonuje się dość szybko. Treningi są tak ułożone, że na każdym z nich pracuje co najmniej kilka partii mięśniowych. Zajęcia obejmują zarówno ćwiczenia z ciężarem własnego ciała (deski, pompki, podciąganie na drążku), jak i użycie sztang czy innych przyrządów.

Przeczytaj również  Akcesoria do pływania – do czego służą płetwy czy wiosełka?

 

Fat killer

Jak sama nazwa wskazuje mowa tu o treningu tak skonstruowanym, by spalał jak najwięcej tłuszczu. Modelując przy tym sylwetkę i budując wydolność. Trening polega na przeplataniu ćwiczeń aerobowych (cardio) z siłowymi.

 

Fit ball

Tym razem do czynienia mamy z zajęciami wykorzystującymi duże gumowe piłki. Mają one różne rozmiary – wielkość powinna być dopasowana do wzrostu ćwiczącego. Trening z piłkami wzmacnia mięśnie głębokie, ale jest też pracą nad stabilizacją, koordynacją i propriocepcją (czyli czuciem własnego ciała).

 

HIIT

High Intensity Interval Training to trening interwałowy na bardzo wysokiej intensywności. Opiera się na krótkich sekwencjach ćwiczeń przeplatanych odpoczynkami. Ma on pobudzić metabolizm i zwiększyć spalanie tłuszczu, poprawiając jednocześnie ogólną wydolność organizmu.

 

Kettlebells

Trening ten wykorzystuje specjalne ciężarki/odważniki nazywane kettlebells (lub w skrócie kettle). Pozwala on budować siłę i wytrzymałość, modelując jednocześnie sylwetkę. Jest przydatny jako uzupełnienie dla osób uprawiających inne dyscypliny sportu (w tym bieganie czy triathlon), ale sprawdzi się też jako jedyna aktywność.

 

Power joga

Dynamiczna odmiana jogi. Charakteryzuje się płynnymi przejściami pomiędzy asanami i rytmiką. Oprócz rozciągania i odprężenia można tu liczyć na wzmocnienie mięśni, szczególnie tych odpowiadających za stabilizację.

 

Pilates

Nazwa tego treningu wywodzi się od jego twórcy Josepha Pilatesa, który przygotował go z myślą o tancerzach. Dziś pilates to zajęcia dla każdego. Jest to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Trening pilates wykonywany jest w rytm spokojnej muzyki, często z wykorzystaniem mat, poduszek czy piłek.

 

Pole dance

Taniec na rurze to rodzaj akrobatyki, który jakiś czas temu otrzymał oficjalnie status dyscypliny sportowej. Są to zajęcia dla osób posiadających sprawność fizyczną oraz siłę i choć trochę umiejętności gimnastycznych. Pole dance poprawia ogólną sprawność i zwinność oraz buduje siłę.

Przeczytaj również  Squash – od czego zacząć?

 

Pump

Jest to rodzaj treningu, w którym ćwiczy się z wykorzystaniem sztangi. Są to dość intensywne zajęcia, osoby początkujące powinny zdecydować się na mniejsze obciążenia. – To intensywny i bardzo skuteczny rodzaj treningu grupowego. Po regularnym uczestnictwie możesz spodziewać się poprawy wydolności, wytrzymałości, zwiększonej siły mięśni oraz wysmuklonej i jędrnej sylwetki – mówi Agnieszka Matczak.

 

Sexy Pupa

Tutaj nazwa mówi wszystko. Są to zajęcia kierowane do dziewczyn chcących wymodelować pośladki. Skupiają się na pracy nad dolnymi częściami ciała, ze szczególnym uwzględnieniem pośladków.

 

SKI

Wiele klubów wprowadza jesienią i zimą do oferty zajęcia przygotowujące do wyjazdu na narty lub deskę. Jest to dobry pomysł, bo dzięki temu ćwiczący efektywniej wykorzystają zimowe ferie. Treningi te są nastawione na bodźcowanie mięśni zaangażowanych w trakcie jazdy na nartach lub desce. Pozwala to dłużej jeździć bez niepotrzebnego zmęczenia, a z drugiej strony zmniejsza ryzyko złapania kontuzji.

 

Step

Trening na stepie (stopniu) to rodzaj zajęć choreograficznych, który angażuje dolne partie ciała (wchodzenie i schodzenie ze stepu) oraz poprawia ogólną kondycję. Czasami w treningu wykorzystuje się ciężarki i wtedy mocniej pracują też górne części ciała.

 

Stretching/rozciąganie

Nikt nie ma chyba wątpliwości, o co chodzi w zajęciach ze stretchingu. Choć rozciąganie jest uwzględnione na końcu wielu innych zajęć, to w ofercie klubów znajdziemy i specjalne treningi, które są całe temu poświęcone. Rozciąganie poprawia zakres ruchu i elastyczność mięśni oraz wspomaga ich regenerację.

   

 

Tabata

To trening inny niż wszystkie. Wyróżnia się bardzo wysoką intensywnością i krótkim czasem trwania. Co do zasady czysty trening powinien trwać 4 minuty, na co składa się osiem cykli 20 sekund intensywnej pracy i 10 sekund odpoczynku. W tabacie wykorzystuje się bardzo dużo różnych ćwiczeń takich jak np. przysiady, pompki, burpeesy czy brzuszki.

Przeczytaj również  #AmbasadorGOSport - Wojtek Ryczer: Wspinaczka to pokonywanie trudnych dróg i kalkulowane ryzyko

 

TBC

Total Body Conditioning to ogólnorozwojowy trening całego ciała. – Zajęcia te pozwolą ci schudnąć, ale i wzmocnić najważniejsze mięśnie ciała. TBC łączy ćwiczenia intensywne (przyspieszające oddech) ze wzmacniającymi – tłumaczy Agnieszka Matczak, instruktorka fitness i #AmbasadorGOSport. Często w zajęciach tych wykorzystuje się dodatkowy sprzęt taki jak ciężarki, gumy czy piłki.

 

TRX

Ten rodzaj treningu wykonywany jest z użyciem specjalnych taśm podwieszonych do sufitu, drabinki drzwi lub innego stabilnego elementu. – Podczas ćwiczeń przynajmniej jedna z części ciała znajduje się w powietrzu, co zmusza ciało do zaangażowania mięśni brzucha i pleców – mówi Agnieszka Matczak. – Dzięki TRX równomiernie rozbudujesz oraz wzmocnisz mięśnie bez obciążania stawów i kręgosłupa – dodaje.

 

Zumba

Popularna zumba to połączenie aerobiku, ćwiczeń ogólnorozwojowych i tańca. Ćwiczenia wykonywane są w rytm energetycznej muzyki, a wszystko składa się w układ choreograficzny. Dla wielu jest to dobra zabawa, a przy okazji poprawa kondycji i spalanie kalorii.

Comments

comments

Comments

comments