W okresie zimowym nie mamy dostępu do świeżych, sezonowych owoców i warzyw, a zatem również do zawartych w nich substancji odżywczych. Choć możemy posiłkować się produktami importowanymi, to nie są one tak bogate w minerały czy mikroelementy ze względu na ich przechowywanie i transportowanie. Mamy jednak sposoby na to, by zadbać o suplementację. Nie tylko kupując odpowiedni kompleksowy preparat w aptece. Zadbajmy, by nasza dieta była bogata w naturalne suplementy! 

Skąd brać naturalne suplementy?

Lato i jesień to czas, gdy mamy mnóstwo owoców, warzyw, grzybów na wyciągnięcie ręki oraz mnóstwo spraw na głowie. Mimo tego niektórzy potrafią znaleźć czas, by już kilka lub kilkanaście tygodni później cieszyć się smakami zachowanymi w słoikach i wekach. To najzdrowsza suplementacja! Część warzyw i owoców można mrozić, inne – suszyć, a właściwie ze wszystkich zrobić przetwory. Nasze babcie wiedziały, co robią, przygotowując je na zimę.

 

Owsianka dla sportowców

Borówki, jeżyny, jagody, maliny, czarna porzeczka i agrest. Można je umyć, wysuszyć, zamrozić, a wtedy wystarczy wieczorem wyjąć ich porcję z zamrażalnika, by poranna owsianka smakowała jak latem. Rarytasem na domowym stole w zimowe wieczory są także dżemy i konfitury ze wszystkich rodzajów jagód i owoców leśnych.

 

Jabłka na wiele sposobów

Nie bez kozery Anglicy zwykli mawiać: an apple a day keeps the doctor away (tł. jabłko dziennie pozwala uniknąć lekarzy). To naprawdę wartościowy owoc, ważny dla naszej diety. Polecamy zwłaszcza jedzenie jabłka wieczorami, kiedy pomoże nam oczyścić przewód pokarmowy po całym dniu. Z jabłek można zrobić też np. zdrową przekąskę jak chipsy jabłkowe, ale także mus, który w zimowe dni będzie doskonałym i zdrowym wypełnieniem orkiszowych lub gryczanych naleśników. I oczywiście świetnie sprawdzi się jako nadzienie do szarlotki lub angielskiego deseru apple crumble, który można przygotować w wersji fit.

Przeczytaj również  Świąteczne kalorie: ile się ruszać, by spalić wigilijną kolację?

 

Pomidory – źródło likopenu

Trudno przecenić smak i właściwości pomidorów, a przecież ich czas niedługo minie. Pomidory to fenomenalne naturalne suplementy! W dodatku są niedrogie, a ich działanie jest niezwykle istotne dla osób aktywnych! Można już przygotować z nich własny keczup, warzywne leczo, które można zawekować, o suszone pomidory w oliwie, a przede wszystkim mój ulubiony ajwar, czyli bazującą na pomidorach bałkańską pastę z papryki, bakłażanów, cebuli, czosnku i oczywiście chili. Sosy pomidorowe będą świetną bazą do zup czy sosów do makaronu na jesieni.

 

Wrześniowe śliwki najlepsze

Wrzesień to miesiąc śliwki. Te owoce to świetne naturalne suplementy, bo nie tylko doskonale regulują trawienie i chronią przed wolnymi rodnikami, lecz także poprawiają nasze samopoczucie i libido. Dżemy, konfitury, śliwki w occie oraz suszone – zwłaszcza te ostatnie zawierają wiele witamin, potas, magnes i błonnik. Mają także pięć razy więcej kalorii niż surowe owoce, dzięki czemu już niewielka ich ilość zapewnia dużo energii.

 

Skąd brać zimą witaminę C?

Nie można też zapomnieć o kiszonkach, które są doskonałym źródłem wielu witamin, a przede wszystkim witaminy C. Wszyscy znamy smak kiszonej kapusty i ogórków, ale kto z Was próbował kiedyś tak przygotowanej fasolki szparagowej, marchewki czy buraka lub jabłka? No właśnie! Kiedyś nasze prababki robiły kiszonki z wielu owoców i warzyw. Pamiętajcie jednak, że ze względu na proces przygotowania kiszonki powinny być uzupełnieniem diety, nie jej podstawą.

 

Zadbajmy o naturalne suplementy już jesienią

Gdy będziecie planować zawartość zimowej spiżarni, powinniście pamiętać o pewnych zasadach. Najprościej i najłatwiej jest mrozić owoce, dzięki czemu minimalizujecie stratę wartości odżywczych. Ważne jest, żeby:

  • przed zamrożeniem owoce i warzywa dokładnie umyć i wysuszyć,
  • usunąć wszelkie pestki, szypułki, gałązki i łyka,
  • mrozić świeże owoce,
  • warzywa przed zamrożeniem zblanszować.
Przeczytaj również  Odżywki i suplementy dla sportowców. Czy są bezpieczne?

 

Nie wolno blanszować zieleniny, czyli natki pietruszki, koperku i naci selera, które wystarczy pokroić lub posiekać i można zamrozić w pudełku. Mrozić można właściwie prawie wszystkie warzywa i owoce, więc dlaczego nie zatrzymać smaku lata i jesieni, by cieszyć się nim, gdy na zewnątrz pod nogami będzie skrzypieć śnieg?

 

Przetwory wymagają trochę więcej pracy i przygotowań, ale dzięki temu mamy gotowe produkty do użycia zaraz po odkręceniu słoika, przy tym zachowujemy możliwie jak najwięcej witamin i wartości odżywczych. Trzeba więc pamiętać o czystości, wręcz sterylności wszystkich słoików, świeżości produktów, które będziemy wekować i marynować. Pod żadnym pozorem nie wolno przetwarzać ani mrozić produktów nadpsutych. Owoce i warzywa, które obieramy ze skóry, powinniśmy także myć zawsze po obraniu, nie przed nim, dzięki czemu zachowują one więcej witamin.

 

Zima to czas przygotowań do wiosny

Zima to trudny czas dla naszych organizmów – pod wieloma względami. Niekorzystne i zmienne warunki atmosferyczne sprawiają, że nasza aktywność fizyczna powinna być oparta nie tylko na prawidłowym planie treningowym i właściwie dobranej odzieży. Prawidłowa i bogata w wartości odżywcze, minerały i witaminy składniki dieta zapewni nam dobrą formę fizyczną przez cały ten okres. A jest to doskonały czas na to, by przygotować solidną bazę przed wiosennymi wyzwaniami. Samodzielnie mrożone owoce i warzywa oraz wszelkie przetwory to naturalne suplementy diety, które sprawią, że Wasze organizmy dostaną właściwe w tym czasie i pochodzące ze sprawdzonych źródeł składniki.

Comments

comments

Comments

comments