Suplementy dla sportowców i odżywki na masę robią furorę wśród fanów siłowni, którzy marzą o zadowalających efektach treningu. Aby jednak to wsparcie codziennych ćwiczeń było skuteczne, suplementacja powinna być przemyślana. Jakie produkty wybrać, by osiągnąć spodziewane rezultaty? Jak odpowiednio przyjmować suplementy diety i czy istnieje odżywka-cud? Odpowiadamy!

Z tekstu dowiesz się:

  • czym są odżywki i suplementy dla sportowców,
  • jak prawidłowo stosować odżywki i suplementy, by osiągnąć zadowalające efekty,
  • dlaczego odżywki i suplementy nie zastąpią treningu.

Na temat suplementacji i stosowania odżywek wśród sportowców powstało wiele mitów. Niektóre z nich dotyczą ponadprzeciętnego przyrostu masy mięśniowej i szybkich efektów odchudzania. Inne mówią o niepożądanych skutkach ubocznych, jakie wywołują odżywki i suplementy dla sportowców. Czy jednak rzeczywiście masz powody do obaw?

Odżywki i suplementy dla sportowców – co to takiego?

Trening na siłowni – zarówno tej profesjonalnej, jak i domowej, stworzonej m.in. dzięki produktom marki Spokey – wymaga długotrwałego i intensywnego wysiłku. Wiele osób, którym zależy na szybkich wynikach treningów, sięga więc po odżywki i suplementy dla sportowców, aby szybciej osiągnąć oczekiwane efekty. Nie każdy jednak wie, jak prawidłowo przyjmować tego typu produkty. Wielu daje się zwieść pięknym marketingowym hasłom, zapominając o podstawowych zasadach działania odżywek i suplementów.

Zacznijmy od tego, że dostępne na rynku odżywki na masę i suplementy to nic innego jak skoncentrowane źródła składników odżywczych, mineralnych i witamin. Te produkty dzielą się na dwie kategorie: substancje spalające tłuszcz oraz te, które pomagają w przyroście masy mięśniowej. Nie są szkodliwe dla zdrowia, o ile spożywa się je w zalecanych dawkach.

Dużą popularnością wśród fanów siłowni cieszą się odżywki białkowe. Są to produkty spożywcze, które zawierają białko różnego pochodzenia (np. z serwatki lub soi). Ich zadaniem jest wzbogacenie diety sportowców, gdyż u osób, które regularnie trenują, wzrasta zapotrzebowanie na ten budulec. Podobną funkcję spełni odpowiednio zbilansowana dieta, ale stosowanie odżywki jest po prostu wygodniejsze.

Przeczytaj również  Siedem złych nawyków, które niszczą efekt treningu

Jakie substancje można najczęściej znaleźć w odżywkach i suplementach dla sportowców?

  • Kreatyna – aminokwas, który pobudza ciało do pracy, zwiększa wytrzymałość, dodaje energii, wspomaga budowanie mięśni.
  • Glutamina – jeden z podstawowych budulców mięśni, odgrywa kluczową rolę podczas metabolizmu białek.
  • Kazeina – białko mleka, które wpływa na rozwój masy mięśniowej i hamuje jej rozpad. Ze względu na długi proces trawienia kazeina stale dostarcza organizmowi niezbędnej dawki aminokwasów.
  • Kofeina – przyspiesza spalanie tłuszczu, jednak stosowana w nadmiarze obciąża układ sercowo-naczyniowy (skutki uboczne są podobne do skutków przedawkowania kawy, należą do nich m.in. skoki ciśnienia i palpitacje serca).
  • Synefryna – działa podobnie do kofeiny. Substancja przyspiesza metabolizm i zmniejsza apetyt.

Jak prawidłowo stosować odżywki i suplementy? Czy mogą wystąpić skutki uboczne?

Zanim sięgniesz po odżywki na masę lub suplementy dla sportowców, zastanów się, czy rzeczywiście ich potrzebujesz. Suplementacja nie powinna być wynikiem chwilowej mody lub presji otoczenia. Sięgnij po nią, by zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na niektóre substancje. Stosowanie takich produktów bez potrzeby i w nadmiarze może wywoływać skutki uboczne, takie jak bóle brzucha i głowy, biegunka, skoki ciśnienia czy problemy z zasypianiem.

Zanim rozpoczniesz suplementację, zastanów się, jaki efekt chcesz osiągnąć – czy chodzi Ci o redukcję tkanki tłuszczowej, ogólną poprawę kondycji czy o wspomaganie przyrostu masy mięśniowej? Dokładnie przeczytaj skład produktu na opakowaniu i poznaj zasady suplementacji sportowej wybranej substancji (czy należy ją spożywać przed, czy po treningu?).

Koniecznie zapoznaj się z zaleceniami na temat dawkowania produktu – spożywanie większej ilości niż zalecana nie wpłynie na skuteczność odżywki, a może być szkodliwe dla Twojego zdrowia! Pamiętaj, że dawka odżywki lub suplementu powinna być uzależniona od czterech czynników:

  • Twojej wagi,
  • stosowanej przez Ciebie diety,
  • wartości odżywczej produktu,
  • częstotliwości i intensywności treningów.
Przeczytaj również  Zdrowe słodycze? 5 pomysłów na przekąski

Uważaj na produkty niewiadomego pochodzenia. W internecie bez problemu trafisz na różne podejrzane odżywki. Skutki uboczne przyjmowania takich substancji są bardzo poważne. Może się bowiem okazać, że zamiast odżywki lub suplementu zakupisz szkodliwe dla zdrowia sterydy, które nie zostały dopuszczone do sprzedaży lub które można przyjmować jedynie pod kontrolą lekarza. Sięgaj tylko po sprawdzone odżywki i suplementy z oficjalnych źródeł, które znajdziesz m.in. w sklepie internetowym GO Sport.

Czy odżywki i suplementy mogą zastąpić zbilansowaną dietę?

Bez względu na to, jaki produkt wybierzesz, pamiętaj, że odżywka-cud nie istnieje. Jej rolą jest jedynie wspomaganie pracy organizmu – sam suplement nie zastąpi zbilansowanej diety ani regularnych treningów! Chciałbyś poprawić kondycję, ale nie masz w pobliżu żadnej siłowni? Rozpocznij treningi samodzielnie! Zainwestuj w dobre buty sportowe albo wsiądź na dawno nieużywany rower. Tego typu aktywność będzie też doskonałym uzupełnieniem rzadszych treningów na siłowni, jeśli nie chcesz stracić formy!

Odpowiednio zbilansowana dieta sportowców powinna składać się z wysokobiałkowych i niskotłuszczowych produktów. Zdrowymi źródłami protein w codziennej diecie są m.in. wołowina, indyk, tuńczyk, łosoś, kurczak, soczewica, ciecierzyca, groch, czerwona fasola, jaja, twaróg, jogurt czy płatki owsiane, które na tle innych zbóż wyróżniają się wyższą zawartością białka. Odżywka białkowa nie zastąpi spożywania tych produktów, będzie jedynie uzupełnieniem diety.

Szukasz dobrych odżywek i suplementów diety dla sportowców? Sprawdź bogatą ofertę sklepu internetowego GO Sport!

 

Comments

comments

Comments

comments