Już za chwilę koniec wakacji, początek września i tym samym czas, gdy uczniowie wracają do szkoły. Ale nie tylko! Bo początek roku szkolnego to także początek WF-u w szkole, zajęć pozaszkolnych, treningów oraz powrót na baseny. Kłopot z dziećmi o tej porze roku jest zawsze taki sam. Wracają z wakacji wyższe, większe i nagle okazuje się, że nie mają w czym skakać, biegać czy pływać.

 

Z moich obserwacji wynika, że nie tylko. Początek roku szkolnego, powrót do pracy, nowe wyzwania, nowe cele i postanowienia to także domena dorosłych. Wiele z tych celów i postanowień jest związane z naszym wyglądem i sprawnością, czyli ‒ najprościej rzecz ujmując ‒ ze sportem i rekreacją. Najpopularniejsze kierunki to bieganie, kluby fitness, siłownie i basen. Co będzie potrzebne naszym milusińskim i nam, by zacząć jesień z przytupem? Oto krótki przewodnik po tym, co niezbędne.

Plecaki, torby i worki

Już dawno klasyczne tornistry zostały wyparte przez plecaki szkolne, które łudząco przypominają plecaki turystyczne i sportowe, lub po prostu nimi są. Jedno- i wielokomorowe, z dodatkowymi przegrodami na piórniki, buty, kieszonkami itd. Jednocześnie te same plecaki często służą nam zgodnie z ich przeznaczeniem – używamy ich w czasie wycieczek jako plecaków turystycznych.

Z kolei w każdym szanującym się klubie fitness można nie tylko poćwiczyć, lecz na miejscu także wykąpać się, skorzystać z sauny, a czasem nawet basenu. W związku z tym już dawno skończyła się era reklamówek i plecaków, które zmieszczą wszystko. Dziś ich miejsce zajęły specjalistyczne torby sportowe i worki, które mojemu pokoleniu kojarzą się z workami na kapcie (i faktycznie nadal pełnią i tę funkcję), ale często są substytutem plecaka i dumnie uchodzą za worki lekkoatletyczne. To najczęściej biegacze na zawodach przechadzają się właśnie z takimi workami na plecach, w których mają niezbędne do startu rzeczy.

Przeczytaj również  Nauka pływania dla dzieci – kiedy zacząć?

Obuwie

Obuwie zużywa się, to wiadomo. Nadal jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że powinno być ono dostosowane do aktywności, którą uprawiamy. W butach miejskich nie będziemy przecież grać w piłkę, a w butach do gry w piłkę biegać po sali gimnastycznej. Halówki niekoniecznie sprawdzą się przy pokonywaniu kolejnych kilometrów po lesie lub asfalcie. Ktoś mógłby zapytać, po co nam nowe czy specjalistyczne obuwie.  Tymczasem buty dostosowane i przeznaczone do konkretnych sportów to komfort dla naszych stóp, stawów, mięśni i więzadeł. Amortyzacja w modelach biegowych czy lepsze trzymanie kostki w butach do koszykówki lub specjalna, niebrudząca nawierzchni podeszwa w butach do sportów halowych to bezpieczeństwo, a nie wymysł marketingowy. Pamiętajmy o tym!

 Odzież

Dlaczego lepiej będzie, jeśli dziecko na WF założy koszulkę techniczną, nie bawełnianą? Ponieważ ta druga jest dużo bardziej przewiewna od bawełnianej, odprowadza pot i wszelką wilgoć, nie nasiąka tak jak koszulka tradycyjna oraz bardzo szybko wyschnie. To zarówno komfort, jak i higiena dla skóry naszego dziecka, ale także naszej. Podobnie jest z pozostałymi częściami garderoby sportowej i rekreacyjnej. Legginsy, spodenki, bluzy, kurtki, a nawet bielizna i skarpetki przeznaczone dla sportowców i osób aktywnych dzięki swoim parametrom gwarantują nam większą wygodę podczas aktywnego wypoczynku czy treningów.

Basen

Pływanie to i sport, i rekreacja, ale przede wszystkim zdrowie. W przypadku najmłodszych to jeden z kluczowych elementów prawidłowego rozwoju. Korzyści płynące z regularnego chodzenia na basen są nie do przecenienia. Ci, którzy pływają od najmłodszych lat, mają bardziej równomiernie rozwinięty układ kinematyczny, zdrowszy kręgosłup, zdrowsze i pojemniejsze płuca, lepszą kondycję i wydolność oraz, co również bardzo ważne, niezmiernie rzadko sięgają po używki w okresie dorastania. Umiejętność pływania to także większy wachlarz możliwości aktywnego spędzania czasu. Dlatego też warto zaopatrzyć dziecko w kąpielówki, czepek, klapki, okulary do pływania lub maskę i rurkę do nurkowania. Zamiast sadzać je przed komputerem, warto wygonić dziecko na basen. Albo jeszcze lepiej, chodzić tam regularnie razem. Baseny są czynne przez siedem dni w tygodni od świtu do późnego wieczora. Zawsze zdążycie!

Przeczytaj również  Sport dla dzieci – kiedy zacząć?

 Outdoor

Jesień sprzyja wszelkim aktywnościom na zewnątrz. Umiarkowane temperatury, doskonałe walory przyrody, wspaniałe kolory i tęsknota za latem powodują, że górskie szlaki i leśne ostępy są chętnie uczęszczane. To czas i miejsce, gdy szukamy odskoczni od codzienności i próbujemy wydłużyć letni czas, nie tylko ładujemy pozytywnie nasze organizmy, lecz przede wszystkim zapobiegamy popadaniu w zły nastrój. Dla niektórych może to brzmieć absurdalnie, ale uwierzcie, że dla wielu jest to duży kłopot. Pamiętajmy, że jesienna aktywność wymaga od nas, byśmy zadbali o siebie. Ciepła bluza i wygodne spodnie, kurtka przejściowa oraz buty, które nie będą poddawać się jesiennej pogodzie. Dodatkowo dla wielbicieli długich spacerów i górskich wędrówek przydadzą się kije do chodzenia po górach lub nordic walking i plecak turystyczny. A gdy już wszystko gotowe, to ruszajcie na podbój jesieni!

Comments

comments

Comments

comments