Z roku na rok coraz więcej Polaków jeździ rowerem. Jedni się ścigają na zawodach, inni organizują weekendowe wyrypy w góry, ale dla wielu rower staje się po prostu środkiem transportu. Najlepszym wyborem na dojazdy do pracy jest rower miejski. GO Blog wyjaśnia, czym charakteryzuje się taki pojazd, i podpowiada, jak wybrać odpowiedni dla siebie.

Najważniejszym zadaniem roweru miejskiego jest bezpiecznie i wygodnie dowieźć pasażera do celu oraz być jak najbardziej niezawodnym. Rower taki powinien być możliwie najbardziej wygodny i użyteczny. Obowiązkowe będą więc komfortowe duże siodło oraz wysoka kierownica, wskazane byłoby też, aby miał błotniki i bagażnik. Ale po kolei.

 

Rama – stalowa lub aluminiowa

Absolutna większość dostępnych na rynku rowerów miejskich zrobiona jest na bazie ramy stalowej lub aluminiowej. Ta druga jest lżejsza, a pierwsza tańsza i nieco bardziej komfortowa. Wybierając materiał, warto wziąć pod uwagę miejsce zamieszkania. Jeśli każda jazda będzie kończyć się wnoszeniem roweru kilka pięter po schodach, każdy kilogram będzie miał znaczenie.

Podstawowym kryterium przy konstruowaniu rowerów miejskich jest ich wygoda. Ramę kształtuje się tak, by jadący siedział blisko kierownicy, z jak najbardziej wyprostowaną sylwetką. Z tego względu przy zakupie roweru należy zwrócić uwagę na jego rozmiar. Na zbyt małym lub zbyt dużym egzemplarzu poziom komfortu będzie niższy.

Damski rower miejski – czy tylko dla pań?

Tak jak w innych rodzajach rowerów, tak i tutaj rozróżniamy rowery damskie i męskie. Damki mają obniżoną górną rurę, co czyni wsiadanie i zsiadanie wygodniejszym, ułatwia też jazdę w spódnicy czy sukience. Ale wielu mężczyzn również decyduje się na wersję damską, gdyż wsiadanie na tradycyjny męski rower w spodniach do garnituru może być zbyt dużym wyzwaniem. Panowie: nie wstydzimy się wsiadać na damski rower miejski!

Przeczytaj również  Trening z słuchawkami na uszach czyli plusy i minusy biegania z muzyką

Charakterystycznym elementem roweru miejskiego jest kierownica. Ma ona mocno wygięty kształt, jest wyprofilowana tak, by dać jadącemu maksimum wygody. Dłonie układają się niemal równolegle do ramy, a cała konstrukcja jest umieszczona tak wysoko, by rowerzysta miał wyprostowaną sylwetkę, co ma odciążyć plecy.

 

Napęd – przerzutki w piaście

Rower miejski musi być niezawodny i praktycznie bezobsługowy. Z tego względu warto wybierać modele z biegami wbudowanymi w piaście, które są mniej awaryjne niż klasyczne przerzutki. Jest to związane z tym, że cały mechanizm jest szczelnie zamknięty. Nic więc nie wystaje, nie brudzi się i nie istnieje ryzyko uszkodzenia bądź urwania czegokolwiek. Podstawowe modele rowerów miejskich mają trzy biegi, ale można kupić i wersje pięcio- oraz siedmiobiegowe. Prawda jest taka, że do jazdy po mieście trzy przełożenia wystarczą, a pięć lub siedem to już „świat i ludzie”.

 

Akcesoria rowerowe / wyposażenie dodatkowe

Wspomniałem już, że rower miejski powinien być funkcjonalny. Gdy jedziemy do pracy czy na zakupy, często potrzebujemy przewieźć torbę czy plecak, na pewno przyda się więc bagażnik i/lub koszyk. No i obowiązkowo dobre błotniki, które ochronią przed wodą spod kół. Podczas ulewy i tak zmokniemy, ale w przypadku paru kałuż warto zadbać o to, by dotrzeć do celu z suchymi pośladkami.

Bezpieczeństwo jest podczas jazdy rowerem bardzo ważne. Dlatego nie zapominajmy, by był on wyposażony w przednie i tylne lampki oraz dzwonek. W trakcie jazdy po mieście ten ostatni jest naprawdę przydatny, bo piesi na drogach dla rowerów nie są w naszym kraju rzadkością. Dla wygody parkowania rowery miejskie wyposażone są w podpórkę (nóżkę), a dla ochrony ubrania przed smarem – w plastikową osłonę łańcucha.

   

Rowerem miejskim trudno jest pojechać tak szybko jak szosowym, ciężko będzie nim się przemieszczać w górach czy na piaszczystym szlaku, ale do miejskiej dżungli taki bicykl jest idealny.

Przeczytaj również  10 najważniejszych zasad w jeździe na rowerze

 

Comments

comments

Comments

comments