Joga to znany od tysięcy lat system doskonalenia ciała, duszy i umysłu. Co daje nam joga? Jej miłośnicy twierdzą, że pozwala nie tylko utrzymać dobrą kondycję fizyczną, ale również odnaleźć równowagę duchową, leczyć niektóre schorzenia oraz przedłużać życie. Podpowiadamy, jak powinny wyglądać zajęcia dla początkujących i jakie akcesoria sportowe przydadzą Ci się do ćwiczeń.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym dokładnie jest joga,
  • jakie są jej rodzaje,
  • jakie są przydatne akcesoria do jogi.

Kompletowanie niezbędnego sprzętu warto rozpocząć od zakupu torby, w której będzie można wygodnie przechowywać odzież czy przyrządy potrzebne do uprawianie jogi. W sklepach Go Sport można znaleźć różnego rodzaju torby sportowe damskie i męskie. Bez względu na to, czy zdecydujesz się na torbę Nike, Adidasa czy innego producenta, powinna być ona pojemna i wytrzymała.

Joga – jak zacząć?

Praktykowanie jogi polecane jest w zasadzie każdemu – bez względu na płeć, wiek czy kondycję fizyczną. Tzw. asany, czyli pozycje jogiczne, różnią się między sobą m.in. stopniem zaawansowania, dynamicznością czy trudnością wykonania. Niektóre ćwiczenia jogi to relaksacyjne medytacje oddechowe, inne – np. jak popularne powitanie słońca, są już bardziej wymagające, angażują większe partie mięśni i stawów. Wszystkie asany mają na celu odprężenie, zregenerowanie, polepszenie koncentracji, a także wzmocnienie i rozciągnięcie ciała.

Rodzaje jogi

  • Hatha

Jest to tak naprawdę termin odnoszący się do wszystkich ćwiczeń fizycznych jogi. Obejmuje pracę z oddechem oraz ciałem o łagodnej lub umiarkowanej intensywności. To idealna forma do ćwiczenia jogi w domu!

  • Vinyasa

To bardzo dynamiczna odmiana jogi, będąca połączeniem oddechu i ruchu. Co ciekawe, nie ma tu określonej sekwencji asan, więc można sobie w niej pozwolić na zabawę oraz kreatywność.

  • Ashtanga

To także dość dynamiczny rodzaj jogi, dedykowany osobom dość wysportowanym i z dobrą kondycją. Jest zestawieniem stałych sekwencji asan, które należy praktykować w określonej kolejności.

  • Iyengar

Jest to dość statyczna joga dla początkujących. Pozwala dokładnie poznać kolejne pozycje i zyskać świadomość własnego ciała.

  • Yin

To bardzo spokojne, relaksujące zajęcia, uczące cierpliwości, regenerujące i wyciszające. Dodatkowo pozwalają rozciągnąć mięśnie kręgosłupa oraz nóg.

Przeczytaj również  Co zabrać na narty? POBIERZ: checklista rzeczy na wyjazd narciarski!

Joga w domu lub fitness klubie – przydatne akcesoria

Bez względu na to, czy planujemy praktykowanie jogi w domu czy w klubie fitness, na zajęciach prowadzonych przez instruktorów, potrzebne nam do tego będą odpowiednie akcesoria. Podstawą jest oczywiście mata do jogi – zapewnia ona stabilne podłoże do wykonywania wszystkich ćwiczeń, a także amortyzuje i odciąża punkty podparcia. Przydatne mogą okazać się również specjalne klocki i pianki, wałki do pozycji siedzących i leżących, a także bawełniane pasy (taśmy) do ćwiczeń rozciągających.

Ważny jest oczywiście także wygodny strój, zapewniający swobodę ruchów. Mogą to być legginsy do jogi (jeśli ćwiczymy na świeżym powietrzu, zwłaszcza w chłodniejsze dni, dobrym wyborem będzie bielizna termoaktywna, np. marki Brubeck) oraz koszulka lub top. Jeśli ćwiczymy w pomieszczeniach, nie potrzebujemy obuwia – w wielu miejscach jogę praktykuje się boso.

Comments

comments

Comments

comments

Tagi: