Współcześnie kobiety pracują, robią karierę, prowadzą dom, wychowują dzieci i… uprawiają sport. W każdej z tych dziedzin działa na nie presja, by ładnie wyglądały, były zadbane i zawsze dyspozycyjne, w pracy i w domu. Sport dla kobiet jest często jedyną odskocznią, czasem, który mają tylko dla siebie! 

W natłoku wydarzeń i wiecznym pośpiechu panie jednak zapominają o kilku ważnych zasadach, dzięki którym mogą nie tylko zadbać o swoje zdrowie i formę fizyczną, lecz także uniknąć kontuzji. Drogie Panie, dbajcie o siebie! Mamy dla Was kilka porad w tym temacie.

Więcej snu

Dużo pracy, obowiązki domowe, mało czasu, a przecież trening sam się nie zrobi. Żeby ten przyniósł efekt, oprócz właściwej diety i suplementów potrzebny jest sen. Minimum siedem–dziewięć godzin dziennie. Ani kawa, ani yerba mate, ani najlepsze suplementy nie zastąpią snu. Jego brak to m.in. spadek motywacji, chroniczne zmęczenie, choroby serca, nadciśnienie oraz irytacja. Pamiętajcie, dziewczyny, sen to Wasz eliksir młodości!

 

Szpilki tylko od święta

Dużo kobiet chodzi w szpilkach. Niektóre po prostu je lubią, wiele robi to specjalnie dla nas, mężczyzn, ale również dla wielu jest to zawodowa konieczność. Ale czy szpilki są zdrowe? Coraz częściej ortopedzi przestrzegają, że ciągłe chodzenie w obuwiu tego typu, szczególnie u kobiet uprawiających sport może być przyczyną uszkodzeń nerwów i kości, zapaleń kości i stawów oraz żylaków. Dochodzi do tego przez ciągłe napięcie (dolnej części) układu kinematycznego w czasie, szczególnie kolan, gdy powinny one odpoczywać po treningu. Dziewczyny, jeśli będziecie zakładać szpilki od święta, to będą one jeszcze bardziej przyciągać męski wzrok, a Wasze nogi będą Wam bardzo wdzięczne.

 

Dbajcie o zęby!

Niestety, nasze zęby nie są ani wieczne, ani z tytanu. Badania i statystyki mówią o tym, że co najmniej jedna czwarta kobiet nie myje zębów przynajmniej dwa razy dziennie, co powoduje nie tylko odkładanie się kamienia nazębnego, lecz także przyspiesza powstawanie ubytków i choroby dziąseł. Okazuje się, że stany zapalne w jamie ustnej często są przenoszone na inne organy i tkanki. Wynika z tego, że mogą one być przyczyną osłabienia tych tkanek i w efekcie prowadzić do kontuzji układu kinematycznego lub przyspieszać ich powstawanie. Dlatego jest to tak ważne dla kobiety sportowca.

Przeczytaj również  Ciekawostki z polskiej historii zimowych igrzysk olimpijskich

 

Opuszczanie treningów

Zdarza się, że jesteśmy tak zmęczeni, że nie mamy już siły na trening. To naturalne, że zmęczony organizm nie ma ochoty na kolejny wysiłek – to naturalny odruch, który ma nas chronić. Dodatkowo, w przypadku kobiet sportowców dochodzi jeszcze gorsze samopoczucie w dniach miesiączki. Nie rezygnujcie jednak wtedy z treningu, nie opuszczajcie go. Zróbcie coś bardzo lekkiego, niech to trwa krótko, cokolwiek, ale bez naprawdę ważnej przyczyny nie deregulujcie pamięci organizmu. Liczy się każdy krok.

 

Dźwigajcie, ale nie za dużo!

W ostatnim czasie mamy do czynienia z rosnącą popularnością crossfitu, również wśród kobiet, w którym dźwiganie ciężarów jest nieodłącznym elementem treningu. Z drugiej strony, panie boją się, że trening siłowy i dźwiganie ciężarów sprawią, że będą wyglądać jak kulturystki. To nieuzasadniona obawa i jeśli trening nie będzie zaprogramowany na przyrost masy mięśniowej oraz wsparty odpowiednią dietą, to nic takiego się nie wydarzy. A sam trening siłowy powinien być integralną częścią całego procesu, bez względu na uprawianą dyscyplinę, ponieważ wzmacnia, ujędrnia i rzeźbi sylwetkę.

 

Zajadanie stresu i zmęczenia

Wśród sportowców istnieje przekonanie, że mogą zjeść więcej i niekoniecznie zdrowo, bo i tak spalą, wypocą i zrzucą. Nie inaczej postępują panie, które nie odmawiają sobie drobnych przyjemności – mleka do kawy czy nawet mleka z kawą, czy słodkich przekąsek. I faktycznie, jeśli od czasu do czasu zdarzy Wam się zjeść coś „grzesznego”, to nic wielkiego się nie stanie. Ale jeśli zaczyna to być sposobem na rozładowanie stresu, czy pobudzenie się, gdy jesteście zmęczone, to należy sprawę przemyśleć. Tego typu stała dyspensa na niedietetyczne dożywianie może zarówno zahamować progres treningowy, jak i wpłynąć na deregulację procesów metabolicznych i tym samym zaburzenia wagi.

Przeczytaj również  Ciekawe triki treningowe o których mało kto słyszał

 

Badania, badania i jeszcze raz badania

Zazwyczaj kobiety są bardzo świadomymi sportowcami, jeśli chodzi o trening i sumienność. Ale niestety, podobnie jak u mężczyzn, sport dla kobiet nie łączy się z badaniami lekarskimi. O ile dbają o siebie, chodzą do fryzjera, do ginekologa, o tyle regularne badania okresowe czy wydolnościowe, badanie krwi itd. są niestety marginalizowane. A przecież nie ma lepszego sposobu na skuteczne zażegnanie niebezpieczeństw niż profilaktyka zdrowia. A w przypadku kobiet sportowców jest to szczególnie ważne.

 

Kobiety są zazwyczaj bardziej zdeterminowanymi sportowcami niż mężczyźni. Wynika to z ich bardziej perspektywicznego i uważnego podejścia do życia oraz wszelkich form aktywności. Są zazwyczaj bardziej sumienne i świadome, ale jednocześnie częściej poświęcają swoje pasje, gdy w grę wchodzi dobro partnera, dzieci, rodziny. To one rezygnują ze swoich ambicji, co jest po części wynikiem wciąż obowiązującego tradycyjnego podziału ról. A niesłusznie. Dziewczyny, dbajcie o siebie, o swoje interesy, nie rezygnujcie z tego, co dla Was ważne i istotne.

Comments

comments

Comments

comments