Siłownia czy klub fitness to tylko miejsce. Najważniejszy, poza ogólną atmosferą, jest tam sprzęt do ćwiczeń. Kiedyś oprócz hantli i sztang były tylko drabinki i atlas, dzisiaj ta oferta jest bardzo bogata. Możemy jednak dostępnych tam rzeczy używać również w domu. Co mam na myśli?

Taśmy

Znane są jako taśmy treningowe, oporowe, a także rehabilitacyjne. Nie zajmują wiele miejsca, nie kosztują dużo, można je wszędzie zabrać ze sobą. Niezauważane, niedoceniane przez większość osób, są jednym z podstawowych elementów rehabilitacji po urazach i interwencjach chirurgicznych oraz w treningu zawodowych sportowców. Taśmy mają różną siłę oporu, co pozwala precyzyjnie dobrać je do treningu lub rodzajów ćwiczeń.

Z taśmami może ćwiczyć każdy i w każdych warunkach. By uzyskać większe obciążenia, można używać więcej niż jednej taśmy jednocześnie. To także doskonały i bardzo bezpieczny trening dla dzieci. Jest to nieco lżejsza forma treningu oporowego niż chociażby odważniki, ale równie skuteczna. Z pomocą taśm można nie tylko wzmacniać niemalże każdą część ciała, lecz także pracować nad elastycznością czy rozluźnieniem powięzi. Różnorodność kolorów jest dodatkowym bonusem w tak bardzo czarno-białym, ewentualnie szarym świecie sprzętu do ćwiczeń.

 

Kettle bell, czyli odważnik

Dla większości tzw. ketle są jednymi z najmłodszych lokatorów sal ćwiczeń, niezależnie od tego, czy są to sale w klubach, czy prywatnych domach. Mało kto wie, że ich historia sięga starożytnej Grecji. Trening z odważnikami wzmacnia serce, mięśnie grzbietu, ale także jest wykorzystywany w programach utraty wagi. Ich ogromną zaletą jest to, że można ich używać niemal wszędzie – zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i na zewnątrz. Trzeba tylko pamiętać, że ze względu na specyfikę ćwiczeń i ich dynamikę należy mieć nieco przestrzeni wokół siebie, a już na pewno nie trenować w pobliżu okien i przedmiotów, które można łatwo zniszczyć. Siła oporu powoduje, że kalorie palą się same! Godzinny trening z odważnikami to utrata ok. 1500 kcal, nie przestają one znikać również po jego zakończeniu. Jeśli jesteście fanami treningu z ciężarami lub oporowego i jeszcze nie ćwiczycie z ketlami, to czas zacząć. Co więcej, nie są one bardzo drogie, a także dostępne w wielu kolorach.

Przeczytaj również  Jak ćwiczyć na siłowni i nie zrezygnować?

 

Piłka lekarska

W powszechnej opinii piłka lekarska to sprzęt do ćwiczeń na lekcjach WF-u – zarówno tych na sali gimnastycznej, jak i na korytarzu. Mało kto dzisiaj ćwiczy z taką piłką oprócz wyczynowych sportowców, pacjentów rehabilitacji i służb mundurowych. I znowu to oni mają rację! Zaryzykowałbym stwierdzenie, że każda osoba poważnie traktująca zarówno trening oporowy, jak i ogólnorozwojowy powinna mieć taką piłkę w domu, podobnie jak taśmy i odważniki. Istnieje wiele ćwiczeń z piłką lekarską, które ukształtują i wzmocnią nasze ciało, ale wydaje się, że najwięksi beneficjenci takiego treningu to nasz kręgosłup i jego oplot mięśniowy. Piłka wpisuje się także doskonale w stylistykę retro, która jest coraz popularniejsza w świecie fitness.

 

Ergometr (wioślarski)

To sprzęt do ćwiczeń bardzo często wykorzystywany przy różnego rodzaju wyzwaniach, maratonach fitness i akcjach charytatywnych, ale odnoszę wrażenie, że liczba osób korzystających z niego na co dzień jest dużo mniejsza. A może to kwestia dostępności? Tak czy owak, wiosła to doskonały wybór dla tych, którzy szukają dobrego treningu kardio, chcą się porządnie spocić, a jednocześnie zależy im na uniwersalności. Ergometr angażuje Wasze nogi, ramiona, barki, mięśnie grzbietu i mięśnie głębokie w tym samym czasie. Pozwala dostosować intensywność treningu w zależności od poziomu wytrenowania, jest łatwy w użyciu i można go postawić w mieszkaniu. W mojej ocenie jednak wiosła pozwalają nabrać szacunku do właściwej techniki wykonywania ćwiczeń. W jego przypadku bowiem różnica w prawidłowym lub niepoprawnym wykonywaniu ćwiczeń jest łatwo zauważalna i odczuwalna. Wasze plecy na pewno będą to wiedziały nie tylko podczas treningu, lecz także długo po jego zakończeniu.

   

Bez względu na rodzaj treningu, znajdziemy w klubie, na siłowni czy w sklepie zarówno sprzęt do ćwiczeń oblegany, jak i taki, który kurzy się bardziej niż inne przyrządy. Ale czy to znaczy, że ten ostatni jest gorszy? Wcale nie. Pamiętajcie też, że część z rzeczy dostępnych na siłowniach możecie z powodzeniem używać w swoich domach. Bo to nie miejsce ćwiczeń jest najważniejsze, a korzyści z nich płynące.

Comments

comments

Comments

comments