Gdy uprawiasz sport, w szczególności wyczynowy, liczysz się z ryzykiem kontuzji, która oznacza zaprzestanie praktykowania ulubionej dyscypliny. Są jednak sposoby, aby taką przymusową przerwę skrócić lub całkowicie ją wyeliminować. Jednym z nich jest korzystanie z odpowiedniego stabilizatora.

Rozwój medycyny, a w szczególności ortopedii, spowodował, że obecnie kontuzjowany sportowiec jest w stanie normalnie funkcjonować i zabezpieczyć prawie każdą część ciała. Pamiętaj jednak, żeby, zanim kupisz stabilizator i udasz się na trening, skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Stabilizator ścięgna Achillesa, stabilizator przedramienia i każdy inny?

Stabilizacja uszkodzonej kończyny to praktyka licząca setki, jeżeli nie tysiące lat. Nie ma w tym nic zaskakującego – w przypadku urazu kości lub stawu każdy ruch wiążę się z bowiem z bólem lub dyskomfortem. Obecnie nie musimy już jednak używać takich technik jak przymocowanie do kończyny czegoś sztywnego za pomocą bandaża.

Trenujesz sporty walki i krzywo uderzyłeś w tarczę? Sprawę załatwi stabilizator przedramienia. Skręcona kostka podczas biegu ulicznego? W GO Sport znajdziesz też stabilizator stawu skokowego.

Stabilizator stawu skokowego – jak używać, jak działa?

Zasadę działania obecnie używanych przyrządów opiszemy na przykładzie zaawansowanego stabilizatora stawu kolanowego marki Mueller. Podstawowe założenie jest proste: elementy stabilizatora są ściśle dopasowane do ochranianej części ciała i mają za zadanie nie dopuścić do ruchu w płaszczyźnie innej niż ta, którą wyznacza naturalny zakres stawu.

W przypadku stabilizatora stawu kolanowego funkcję usztywniacza pełnią wzmocnienia na zawiasach chroniące więzadła oraz otwarta z przodu opaska na przodzie kolana, która utrzymuje rzepkę w prawidłowej pozycji. W ten sposób stabilizator chroni kolano przed skręceniem i nadwerężeniem, a jednocześnie nie krępuje ruchów.

Zabezpieczenie przed kontuzją

Istnieje też inny typ stabilizatorów niż te, które zastosujesz po stłuczeniu i podobnych uszkodzeniach ciała. Neoprenowe opaski na kolana lub usztywniacze nadgarstków ochronią Cię przed kontuzją. Działają na tej samej zasadzie, co ochraniacze rehabilitacyjne. Stosuje się je podczas wykonywania ćwiczeń takich jak przysiady czy wyciskanie sztangi. Dzięki odciążeniu części ciała pomagają trenować bezpieczniej, gdyż zmniejszają ryzyko wystąpienia urazu.

Przeczytaj również  Co zabrać na wyjazd pod namiot? Pobierz checklistę!

Niezależnie od tego, czy doznałeś kontuzji, czy chcesz właśnie pobić osobisty rekord – zawsze skonsultuj się ze specjalistą przed ćwiczeniami. Gdy w grę wchodzi Twoje zdrowie, należy zasięgnąć porady lekarza lub trenera, aby upewnić się, że możesz ćwiczyć bezpiecznie.

Comments

comments

Comments

comments