Święta Bożego Narodzenia to w Polsce tradycyjnie czas rodzinnego biesiadowania. Kilka dni złego prowadzenia się nie odbije się jakoś dramatycznie na Waszej formie sportowej, ale warto wiedzieć, na czym się stoi (a raczej co się je). Dlatego GO Blog przygotował specjalny przewodnik, z którego dowiecie się, ile co ma kalorii i jak je spalić.

Choć same święta trwają właściwie dwa i pół dnia, to kulinarnie jest to zwykle dużo więcej. Zapasy tłustych i słodkich przekąsek dojadamy jeszcze przez tydzień lub więcej. Warto nie zapominać w tym okresie o aktywności fizycznej. Nawet rodzinny spacer przyśpieszy pracę układu trawiennego i nie tylko zwiększy spalane kalorie, lecz także zminimalizuje ryzyko nieprzyjemności związanych z bólem brzucha.

Warto też wiedzieć, gdzie na świątecznym stole czyhają na nas największe pułapki. Jedne z potraw są bardziej, a inne mniej kaloryczne. Wśród największych zagrożeń są oczywiście słodycze i ciasta (szczególnie te z kremami i kajmakiem), ryby w śmietanie i smażone na oleju oraz krokiety i paszteciki. Nie powinniśmy też zapominać o alkoholu oraz… sałatkach. W polskiej tradycji nie brakuje tych ze sporą ilością majonezu i może to być solidna bomba kaloryczna.

Zapraszamy do przeglądu świątecznych potraw wraz z kalorycznością przykładowych porcji oraz przeliczeniem na to, ile jakiej aktywności fizycznej trzeba uprawiać, aby to spalić. Do obliczeń wykorzystaliśmy kaloryczność dań świątecznych przygotowaną przez Poradnię Dietetyczną Vitalinia na stronie www.dietetykdlaciebie.pl. W tabeli uwzględniliśmy rower stacjonarny, jogging oraz bieganie. Zakładamy, że jogging to spokojny trucht, a mówiąc o bieganiu, mamy na myśli solidny trening. Czas każdej aktywności podany jest w godzinach i minutach.

Zatem jeśli na sumieniu macie np. porcję smażonego karpia, przegryzioną kutią i poprawioną kawałkiem makowca serowego oraz piernikiem z bakaliami, to… aby to zrównoważyć powinniście wybrać się na 2,5-godzinny jogging albo niemal na trzy godziny usiąść na rowerku stacjonarnym. Sporo, a to tylko jedno posiedzenie przy stole, bądźcie więc rozważni!

 

Przeczytaj również  Tłuszcz – 7 rzeczy, których o nim nie wiesz
Potrawa (gramatura) kcal rower stacjonarny jogging bieganie
Sałatka z czerwonej kapusty (200 g) 75 0:11 0:09 0:06
Sałata z sosem winegret i serem pleśniowym (200 g) 135 0:19 0:16 0:11
Sałatka warzywna z sosem winegret (200 g) 260 0:37 0:31 0:21
Sałatka z wędzonym łososiem, kaparami i kukurydzą (200 g) 300 0:42 0:36 0:24
Sałatka kartoflana z sosem  śmietano-majonezowym (200 g) 540 1:16 1:05 0:43
Lin w galarecie (200 g) 180 0:25 0:22 0:14
Leszcz duszony w białym winie z pieczarkami (200 g) 190 0:27 0:23 0:15
Leszcz pieczony z masłem w folii (200 g) 260 0:37 0:31 0:21
Karp w galarecie (200 g) 85 0:12 0:10 0:07
Karp w jarzynach (200 g) 180 0:25 0:22 0:14
Karp smażony (200 g) 200 0:28 0:24 0:16
Karp gotowany z czerwonym winem (200 g) 230 0:32 0:28 0:18
Karp pieczony z jabłkami (200 g) 240 0:34 0:29 0:19
Karp pieczony w sosie z rodzynkami (200 g) 300 0:42 0:36 0:24
Pstrąg smażony saute (200 g) 120 0:17 0:14 0:10
Pstrąg smażony w galarecie (200 g) 180 0:25 0:22 0:14
Flądra gotowana na parze (200 g) 140 0:20 0:17 0:11
Łosoś w sosie majonezowym (200 g) 220 0:31 0:26 0:18
Łosoś w cieście francuskim (200 g) 300 0:42 0:36 0:24
Śledzie marynowane oraz w oliwie (100 g) 180 0:25 0:22 0:14
Rolmopsy oraz w śmietanie (100 g) 280 0:40 0:34 0:22
Sałatka jarzynowa ze śledziami (100 g) 350 0:49 0:42 0:28
Galareta z kurczaka (150 g) 120 0:17 0:14 0:10
Galareta z różnych gatunków mięs (150 g) 200 0:28 0:24 0:16
Barszcz czerwony z grzybkami (250 ml) 80 0:11 0:10 0:06
Barszcz błyskawiczny na kostkach bulionowych (250 ml) 125 0:18 0:15 0:10
Zupa rybna na wywarze z włoszczyzny z lanymi kluskami (250 ml) 130 0:18 0:16 0:10
Zupa grzybowa na wywarze z włoszczyzny z łazankami (250 ml) 200 0:28 0:24 0:16
Kapusta z grzybami (200 g) 200 0:28 0:24 0:16
Uszka z grzybami (150 g) 150 0:21 0:18 0:12
Pierogi z grzybami (3-4 szt ok. 100 g) 250 0:35 0:30 0:20
Bigos wigilijny (200 g) 280 0:40 0:34 0:22
Kutia (100 g) 280 0:40 0:34 0:22
Łazanki z makiem i bakaliami (100 g) 350 0:49 0:42 0:28
Kurczak z rożna (200 g) 310 0:44 0:37 0:25
Kurczak faszerowany pieczony w folii  (200 g) 360 0:51 0:43 0:29
Kurczak faszerowany pieczony w brytfance  (200 g) 560 1:19 1:07 0:45
Schab pieczony ze śliwkami  (200 g) 320 0:45 0:38 0:26
Kotlet schabowy panierowany (200 g) 400 0:56 0:48 0:32
Cielęcina pieczona  (200 g) 340 0:48 0:41 0:27
Cielęcina pieczona faszerowana (200 g) 490 1:09 0:59 0:39
Wołowina gotowana z jarzynami (200 g) 310 0:44 0:37 0:25
Bitki wołowe z grzybami (200 g) 380 0:54 0:46 0:30
Kaczka pieczona (150 g) 480 1:08 0:58 0:38
Gęś pieczona (150 g) 510 1:12 1:01 0:41
Makowiec serowy (100 g) 220 0:31 0:26 0:18
Piernik z powidłami (100 g) 240 0:34 0:29 0:19
Makowiec (100 g) 360 0:51 0:43 0:29
Piernik z bakaliami (100 g) 365 0:52 0:44 0:29
Keks (100 g) 390 0:55 0:47 0:31
Kompot z suszu z jabłek (200 ml) 130 0:18 0:16 0:10
Kompot z suszu z mieszanki owoców (200 ml) 250 0:35 0:30 0:20
Przeczytaj również  Zdrowe odżywianie i długie życie – co jeść?

 

Comments

comments

Comments

comments