Bez względu na to, ile masz lat, możesz być lepszym piłkarzem. Każdy haratający w gałę ma jakieś słabsze i mocniejsze strony. Warto doskonalić swoje umiejętności i kompleksowo się rozwijać. GO Blog podpowiada, na jakie elementy zwrócić uwagę, by trening do piłki nożnej zaczął przynosić efekty.

 

Piłka nożna to, wbrew pozorom, bardzo skomplikowany sport. Samo granie kolejnych meczów i gierek treningowych nie prowadzi do pożądanego rozwoju umiejętności. Aby stawać się coraz lepszym piłkarzem, należy przede wszystkim skupić się na treningu i doskonalić jak najwięcej elementów futbolowego rzemiosła. Metodyka piłkarskiego treningu to temat na kilka tomów książek, dziś w skrócie opiszemy elementy, które warto trenować.

 

Trening piłkarski – ogólna kondycja

Kondycja to bardzo ogólne pojęcie, ale chodzi o to, by być silnym, zdrowym i wysportowanym piłkarzem. To nie tylko pomaga poprawić umiejętności zawodnicze, lecz także minimalizuje ryzyko kontuzji. Trzeba więc chodzić na siłownię, kompleksowo pracując nad wzmacnianiem mięśni całego ciała, a do tego dbać o elastyczność i gibkość. Rolowanie mięśni, rozciąganie i ćwiczenia wzmacniające – to powinny być rutynowe czynności każdego, kto chce być lepszym piłkarzem. No i zdrowie – nawadnianie, odżywianie i dużo snu!

   

 

Trening piłkarski – wytrzymałość

Nie ma nic gorszego niż brak sił już połowie meczu. Warto więc popracować nad wytrzymałością. Pamiętaj jednak, że mecz piłkarski to nie maraton, tu nie chodzi o utrzymanie niskiej intensywności wysiłku przez kilka godzin. Większość meczu to krótkie, ale intensywne biegi, starty do piłki i zmiany kierunku przemieszczania się. Tu warto wykorzystywać intensywny trening interwałowy. Chodzi o wielokrotne powtarzanie krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Można to zrobić np. na treningu obwodowym, w trakcie którego piłkarze wykonują zróżnicowane ćwiczenia, zarówno z piłką, jak i bez niej. Na przykład jeden biegnie po prostej, inny slalomem między pachołkami, a kolejny z nawrotami na bardzo krótkim odcinku. Ważne jest, aby między powtórzeniami następowały odpowiedniej długości przerwy.

Przeczytaj również  Euro U21, czyli piłka nożna od małego

 

Trening piłkarski – szybkość

Szybkość na boisku ma bardzo wiele imion. To nie tylko szybka akcja skrzydłem w stylu Marca Overmarsa. Liczy się także szybkość reakcji, zmiany kierunku biegu, podejmowania decyzji czy przyjęcia odpowiedniego ustawienia taktycznego. Każdy z tych elementów trenuje się oddzielnie. Warto zwrócić uwagę, że osoba, która najszybciej biega np. na 60 metrów, może wcale nie być najszybsza, gdy ma prowadzić piłkę przy nodze. Trening powinien więc być jak najbardziej kompleksowy.

 

Trening piłkarski – koordynacja

Ogólna koordynacja przydatna jest każdemu człowiekowi, a sportowcom w szczególności. To połączenie zwinności, zręczności i poczucia czasu i przestrzeni. Polega na wykonywaniu skomplikowanych ruchów z pełnym panowaniem nad tym, co się dzieje. Ktoś, kto nie ma poczucia, w którym dokładnie miejscu znajduje się jego noga, nie będzie potrafił dryblować. Wykonywanie skomplikowanych ćwiczeń na małej przestrzeni pozwala poprawić koordynację, zdecydowanie warto to robić.

Trening piłkarski – panowanie nad piłką

Prowadzenie piłki jest bardzo ważnym elementem piłkarskiego rzemiosła. Ćwiczyć warto nie tylko bieg z piłką po prostej, lecz także slalomem czy po wyznaczonym torze. Dodatkowo zwróćcie uwagę, by raz prowadzić piłkę wewnętrzną częścią stopy, raz prostym podbiciem, a raz częścią zewnętrzną. Kluczowe jest trzymanie piłki blisko przy nodze i jednoczesne pilnowanie wzrokiem jej oraz rywali, którzy będą chcieli przeszkodzić w akcji.

 

Trening piłkarski – uderzenia piłki

Istnieje wiele sposobów uderzania piłki, zarówno nogami, jak i np. głową. Co do zasady najmocniej uderza się piłkę tzw. prostym podbiciem, czyli z usztywnioną kostką, z prostego nabiegu, dotykając piłki wierzchnią częścią stopy, od palców w górę. Im większy repertuar zagrań będziesz miał, tym lepiej. Uderzenia zewnętrzną częścią stopy, wewnętrzną, szpicem, głową, z powietrza, piłki stojącej w miejscu, turlającej się od boku czy od przodu. To wszystko elementy, które powinno się trenować. Podobnie zresztą jak podania. W ruchu, w miejscu, do przodu, do boku i krótkie, długie i tak dalej. Pamiętaj jednak, by umiejętności trenować od łatwej do trudnej. Najpierw opanować kopanie piłki z miejsca, a potem w ruchu.

Przeczytaj również  Najsłynniejsze piłkarskie cieszynki

 

Trening piłkarski – ogląd gry

Posiadanie oczu dookoła głowy i umiejętność zapamiętywania, gdzie są poszczególni partnerzy także można ćwiczyć. Trenerzy mają przygotowane odpowiednie gierki, w których zawodnik musi jednocześnie koncentrować się na dwóch oddalonych od siebie obiektach, dzięki czemu poprawia pole widzenia. Tak samo warto uczyć się przewidywania kolejnych kroków i zachowań zarówno kolegów z drużyny, jak i przeciwników.

 

Jak widzicie, piłkarski trening jest bardzo rozbudowany. W tym wpisie w ogóle nie poruszyłem tematu treningu koncentracji czy taktyki, a to przecież niezwykle istotne elementy. Podobnie jak dostosowanie treningu do pozycji na boisku. Bramkarz nie potrzebuje szybkości rozumianej jako prędkości biegu, ale szybkość reakcji jest dla niego bardzo ważna. Dobry trener będzie umiał dopasować odpowiednie jednostki treningowe, a jeśli bawicie się w piłkę sami, to poszperajcie i poczytajcie.

 

Comments

comments

Comments

comments