W powszechnej opinii bieganie to ten rodzaj sportu, który najłatwiej zacząć uprawiać. „Wystarczy tylko wyjść z domu”, słyszymy niejednokrotnie. Czasem pojawia się inna wersja: „musisz tylko mieć buty”. Być może na początek to faktycznie wystarczy. Kiedy jednak myślimy o tym rodzaju aktywności nieco poważniej, poza butami warto zainteresować się innymi elementami składającymi się na strój do biegania. Dziś postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak wybrać spodnie do biegania.

 

   

Wybór spodni do biegania damskich i spodni do biegania męskich ma wiele zmiennych. Przede wszystkim pamiętaj, że w trakcie biegania najmocniej pracujesz właśnie nogami. W związku z tym jest to ta część ciała, która wytwarza najwięcej ciepła i trzeba to wziąć pod uwagę, planując dobór stroju do biegania.

Jak szybko biegasz? Zwykłe spodnie dresowe a techniczne spodnie do biegania

Jeśli dopiero zaczynasz biegać, nie zwracasz uwagi na tempo. Radość sprawia Ci sam fakt ruszania się. Tak naprawdę nie potrzebujesz wtedy specjalnych technicznych spodni do biegania. Wystarczą te, których używasz w czasie wolnym. Pamiętaj tylko, że spodnie wykonane z naturalnych włókien zachowują się inaczej niż te z materiałów syntetycznych. Nie odprowadzają wilgoci. Pod jej wpływem stają się cięższe, przez co mogą również być przyczyną bolesnych otarć. To wszystko może pozbawić Cię motywacji do wyjścia na kolejny trening.

Tych wad są pozbawione techniczne spodnie do biegania. Zainwestowanie w taki model może nie tylko poprawić Twój komfort w trakcie aktywności fizycznej, lecz także stać się motywacją samą w sobie. Jeśli biegasz rekreacyjnie, dobrym wyborem będą dla Ciebie luźne, choć zachowujące anatomiczny kształt spodnie. Jeśli biegasz szybko, zastanów się nad legginsami, które mogą być dla Ciebie lepszą alternatywą.

Gdzie głównie biegasz? Spodnie do biegania dostosowane do miejsca treningu

Wydawałoby się, że to gdzie biegasz, nie ma znaczenia. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie! Bieganie po lesie lub na orientację nie będzie należało do przyjemnych, jeśli szerokie nogawki spodni będą zahaczały się o gałęzie lub krzaki. Możesz zastanowić się nad modelem ze zwężanymi nogawkami. Warto rozważyć spodnie takie jak ASICS NIM lub NIKE FLEX ESSENTIAL

Przeczytaj również  Jak wybrać śpiwór na wyjazd?

Jeśli wybierasz się na truchtanie wokół osiedla lub po położonej nieopodal bieżni lekkoatletycznej, najprawdopodobniej nie musisz brać ze sobą czegoś do jedzenia (żel, baton energetyczny, inna przekąska), telefonu  itp. Natomiast gdy chcesz pobiec gdzieś dalej, cokolwiek, co włożysz w kieszeń luźnych spodni, znacząco wpłynie na Twój komfort – będzie się po prostu w tej kieszeni o Ciebie obijać. Na tego typu treningi bardziej praktyczne mogą okazać się legginsy do biegania oraz nerka lub plecak na potrzebne drobiazgi lub wodę.

Jaki rodzaj biegania jest Ci najbliższy? Spodnie do biegania na specjalne treningi

Jeśli lubisz biegać szybko i intensywnie, spodnie dresowe będą Ci tylko przeszkadzać. Luźny materiał stawia opór na wietrze, trudniej go okiełznać, przez co ryzyko obtarć znacznie wzrasta. Ale mogą okazać się one pomocne przy rozgrzewce przed szybkimi akcentami na treningu, kiedy Twoje ciało nie jest jeszcze gotowe do docelowej aktywności.

Jeśli biegasz po górach lub planujesz starty w biegach ultratrailowych, powinieneś zaopatrzyć się w wiatro- i/lub wodoodporne spodnie do biegania. Tego typu modele są wymagane przez organizatorów takich biegów jako element wyposażenia obowiązkowego. Np. spodnie do biegania znajdujące się na liście głównego dystansu Ultra Trail du Mont Blanc muszą być nie tylko wodoodporne, lecz także mieć podklejane szwy, co jest skrupulatnie sprawdzane podczas kontroli przed biegiem i w jego trakcie. Podobne wymagania sprzętowe występują także w wielu polskich biegach ultra rozgrywanych w górach. Bezpieczeństwo przede wszystkim! Pamiętaj, że ryzyko hipotermii w górach, przy zmiennych warunkach i dużych różnicach wysokości rośnie.

Jeśli zimą niestraszne Ci mrozy, wybierz ciepłe spodnie membranowe lub do tych wiatroodpornych dołącz pod spód legginsy ocieplane lub bieliznę termiczną. Możesz też zastanowić się nad modelami z warstwą odporną na wiatr na przedniej części nogawki.

Przeczytaj również  Nie tylko bieg na orientację, czyli po co nam kompas i mapa?

Jak zadowolony ze swojej sylwetki jesteś? Spodnie do biegania dla każdego

To pytanie pada nie bez kozery. Bo funkcjonalną i wygodną alternatywą dla spodni do biegania będą legginsy. Te jednak przede wszystkim są obcisłe i nie da się w nich ukryć kilku niechcianych kilogramów – zwłaszcza w fantazyjnych, kolorowych modelach dostępnych na rynku (ale pamiętajcie – czarny wyszczupla zawsze!). Co jednak świadczy na ich korzyść? Wygoda, wygoda i jeszcze raz wygoda. Oraz znikome ryzyko powstania nieprzyjemnych obtarć. Obcisłe legginsy do biegania świetnie dopasowują się do ciała, nie mają nigdzie nadmiarowego materiału, który w częstym kontakcie ze skórą może ją podrażnić lub poranić. A jeśli przed bieganiem w legginsach powstrzymuje Was właśnie to, że nic się w nich nie ukryje, możecie założyć na nie szorty lub spódniczkę do biegania. Dzięki temu nie będziecie sobie zaprzątać głowy tym, jak prezentują się Wasze pośladki.

Jeśli nie spodnie, to co? Skompletuj strój do biegania

Na koniec może inaczej ugryziemy temat – spodnie do biegania można zastąpić, odpowiednio zestawiając ze sobą inne produkty. Jeśli za oknem jest ciepło, możesz założyć szorty lub krótkie legginsy z opaskami na łydki lub podkolankówkami (np. kompresyjnymi). Jeśli temperatura jest nieco niższa, dobrym wyborem będzie połączenie legginsów ¾ z podkolankówkami lub opaskami. Ciało nadal będzie chronione, a poszczególne elementy takich zestawów mogą mieć lepszy wpływ na nasz trening.

Comments

comments

Comments

comments