Chyba nikt nie ma wątpliwości, że sport to zdrowie, a w przypadku dzieci jest to wyjątkowo ważne. Aktywność fizyczna wspomaga zrównoważony rozwój nie tylko fizyczny, lecz także intelektualny. No i nie zapominajcie, że „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie: jak wybrać odpowiedni sport dla dziecka?

 

Kilka lat temu TNS Pentor przeprowadził na zlecenie Procter & Gamble badanie „Postawy Polaków wobec sportu”, w którym szeroko zajęto się także sportem uprawianym przez dzieci. Wynika z niego, że ludzie, którzy jako dziecko uprawiali sport, w dorosłym życiu często nadal prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o dietę i regularnie uprawiają aktywność fizyczną. To przekłada się na pozytywne nastawienie do życia, ilość energii na co dzień i spełnienie w życiu zawodowym.

W przypadku dzieci regularne uprawianie sportu to dbałość nie tylko o zdrowe ciało, lecz także budowanie pewności siebie, kształtowanie charakteru, umiejętności interpersonalnych oraz sposobów na radzenie sobie z problemami. Sport przekłada się również na wyniki w nauce – dotleniony mózg lepiej pracuje, a ukierunkowanie energii na sport ułatwia skupienie się na lekcjach.

Problem pojawia się tylko, gdy rodzic chce tego sportu bardziej niż dziecko. Realizowanie własnych niespełnionych ambicji przez dziecko to fatalny pomysł. Zmuszanie go do uprawiania sportu prawdopodobnie skończy się zniechęceniem i nic z tego nie będzie. Dużo lepiej jest zachęcać i pokazywać, że aktywność fizyczna jest fajna. Większość dzieci naturalnie garnie się do ruchu, wystarczy dobry wzorzec w domu, a dziecko samo znajdzie sport, który mu się podoba. Co warto brać pod uwagę? Zapraszamy do lektury naszego subiektywnego wyboru, w którym zwracamy uwagę na najważniejsze aspekty poszczególnych dyscyplin, wraz z informacjami dotyczącymi odpowiedniego wieku dziecka.

   
Przeczytaj również  Piłeś? Nie pływaj!

 

PŁYWANIE (wiek: bez ograniczeń)

Kilkumiesięczne dziecko lepiej będzie radzić sobie w wodzie niż nieobyty z nią kilkulatek. Pływanie to świetny sport dla dziecka. Im szybciej zacznie uczęszczać na zajęcia, tym lepiej. Oczywiście nikt nie zmusza niemowląt czy nawet trzylatków do pływania. Na początku chodzi o oswojenie się z wodą, pokonanie lęku przed nią i wyrobienie pewnych nawyków. Pływanie jest mało kontuzjogenne, trzeba jedynie pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa dotyczących utonięcia i zachowania na basenie.

Warto po prostu rodzinnie chodzić na basen, ale najlepsze efekty osiągniemy, zapisując dziecko na zajęcia w grupie odpowiedniej do jego wieku i poziomu zaawansowania. Czas spędzany w wodzie dobrze wpływa na postawę i rozwój układu kostno-szkieletowego oraz mięśniowego. Gdy zakończymy etap oswajania się z wodą i przejdziemy do pływania, będzie można cieszyć się zrównoważonym rozwojem fizycznym dziecka oraz korzyściami płynącymi z wysokiego poziomu koordynacji ruchowej.

 

ROWER (wiek: od 2 lat)

Już dwuletnie dziecko może zacząć przygodę z jazdą na rowerku, na początek warto kupić tak zwany rowerek biegowy, bez pedałów, na którym dziecko stabilnie siedzi, a by się poruszać, odpycha się nogami. Taka aktywność nie tylko wzmacnia mięśnie, lecz także uczy koordynacji oraz równowagi. Dziecko, które nauczy się jeździć na „odpychaczu”, dużo łatwiej opanuje potem jazdę na tradycyjnym rowerze. Kolejnym etapem będzie rowerek na 12- lub 16-calowych kołach z doczepianymi bocznymi kółkami, które zwykle są już niepotrzebne w wieku około pięciu lat.

Jazda na rowerze to nie tylko korzyści dla rozwoju fizycznego dziecka, lecz także nauka przepisów drogowych, zasad bezpieczeństwa i wypracowywanie umiejętności przewidywania zdarzeń. Ze względu na ryzyko upadków od początku należy uczyć dziecko jazdy w kasku.

 

SZTUKI WALKI (od 4–5 lat)

Jeśli chodzi o ogólny rozwój fizyczny, to sztuki walki są jednym z najlepszych sportów dla dzieci. Warto jednak pamiętać o niezliczonych zaletach dotyczących kształtowania charakteru czy wychowania młodego człowieka. Trenowanie sportów walki buduje pewność siebie, uczy dążenia do celów, dyscypliny, szacunku do starszych i bardziej doświadczonych oraz dobrze wpływa na rozwijanie kontaktów z rówieśnikami. Zajęcia dla dzieci to w dużej mierze ćwiczenia ogólnorozwojowe, najczęściej w formie zabaw ruchowych, potem stopniowo wprowadza się elementy techniczne danej dyscypliny. Opanowanie np. umiejętności bezpiecznych upadków przydają się na każdej innej płaszczyźnie.

Przeczytaj również  Jak wybrać okulary do pływania?

 

PIŁKA NOŻNA (5–6 lat)

Ludziom z naszego pokolenia trudno wyobrazić sobie dzieciństwo bez gry w piłkę. Dziś sytuacja wygląda jednak nieco inaczej. Wielu rodziców nie wypuszcza dzieci samych pod blok, a jedyna możliwość uprawiania sportu to zajęcia dodatkowe. Uprawianie piłki nożnej ma bardzo dużo zalet. Buduje wydolność, szybkość, zwinność i ogólną sprawność. Na dodatek jest grą zespołową z jasno określonymi regułami, uczy więc przestrzegania zasad i pracy w zespole oraz rozwija społecznie. Nie trzeba od razu zapisywać dziecka do szkółki piłkarskiej Legii Warszawa, wystarczy co kilka dni samemu pójść z nim na boisko lub pozwolić dołączyć do grupy kolegów.

 

WSPINACZKA (od 5–6 lat)

Niewielkie ścianki wspinaczkowe znajdują się nawet na osiedlowych placach zabaw i są doskonałym startem w ten piękny sport. Wspinanie angażuje do pracy duże grupy mięśni, uczy koordynacji, spostrzegawczości i przewidywania zdarzeń. Dodatkowo pomaga oswoić się z wysokością, przełamać lęk przestrzeni oraz buduje odwagę. Na zabawowych ściankach wspinać mogą się już trzylatkowie, ale jeśli mówimy o zorganizowanych zajęciach i poważniejszym myśleniu o tym sporcie, to dziecko powinno mieć co najmniej 5–6 lat.

 

TANIEC (2 lata)

Już półtoraroczne dzieci lubią bawić się, gdy słyszą muzykę, którą lubią. W tym wieku nie ma oczywiście mowy o tańcu sensu stricto, zajęcia mają formę zabawy przy muzyce. Rok czy dwa lata później dziecko może zacząć czuć rytm, a pięciolatki potrafią uczyć się kroków i układów tanecznych. Taniec wszechstronnie rozwija ciało, wspomaga procesy nauczania (ćwiczenie pamięci) i trenuje słuch muzyczny. Jak każdy inny sport pomaga też ukierunkować energię, pomaga się odstresować i buduje więzi społeczne.

 

Opisane powyżej sporty to zaledwie czubek góry lodowej dyscyplin sportowych, które mogą uprawiać dzieci. Nie zapominajmy o narciarstwie, koszykówce czy lekkiej atletyce. Decydując się na zapisanie dziecka na jakiekolwiek zajęcia sportowe, zwróćmy uwagę na bezpieczeństwo oraz prowadzącego/trenera. Osoba ta nie tylko powinna legitymować się odpowiednimi umiejętnościami w danej dyscyplinie, ale i mieć odpowiednie podejście do dzieci. Warto, by nauczyciel miał wśród uczniów autorytet i potrafił zachęcić ich do zajęć. Sport dla dziecka powinien być nie tylko obowiązkiem, lecz także frajdą. Przede wszystkim frajdą.

Comments

comments

Comments

comments