Wydaje się, że słodkie przekąski to najłatwiejszy i najprostszy sposób, by zaspokoić głód między posiłkami. Mogą jednak zaprzepaścić całą naszą ciężką pracę związaną z prawidłowym, zdrowym i efektywnym odżywianiem. Zamiast nich proponuję coś w zamian – zdrowe słodycze. Będzie równie smacznie, jeśli nie lepiej, a na pewno z nieporównywalnie większą korzyścią dla Waszego wysiłku podczas treningów.

Oto moja propozycja pięciu przekąsek, które powinny Wam przypaść do gustu, a na pewno Wasz organizm będzie za nie wdzięczny. Smacznego!

Batony energetyczne własnej roboty

Okazuje się, że niepieczone, wykonane własnoręcznie batony są doskonałym sposobem zarówno na zdrową przekąskę między posiłkami, jak i na uzupełnienie zapasów w czasie długotrwałego wysiłku. Co znajdzie się w batonach, zależy wyłącznie od Was i Waszych preferencji, ale jeden składnik musi zostać niezmieniony – daktyle! Są one nie tylko doskonałym źródłem skondensowanej energii, lecz także zapewniają spoiwo, dzięki któremu baton zachowuje odpowiedni kształt. W moich batonach zawsze znajdują się różne rodzaje orzechów, ziarna, czasem inne suszone owoce. Wszystko mieszam i wrzucam do prostokątnego pudełka i sprasowuję tak, by masa miała około półtora centymetra grubości. Następnie pojemnik wstawiam do lodówki na noc. Następnego dnia tnę całą masę na mniejsze porcje i pakuję je osobno w folię spożywczą. Takie batony w lodówce lub na zawodach są idealną przekąską, która nie tylko zastąpi zwykłego batonika czekoladowego, lecz także jest dużo zdrowsza i zapewnia więcej energii.

Popcorn z masła orzechowego

Zwykły popcorn to bardzo popularna i niskokaloryczna przekąska. Sam nigdy nie przepadałem za jego smakiem, ale pewnego dnia odkryłem, że popcorn również może być smaczny, a na dodatek wzbogacony o białko i i dobre tłuszcze. Zainspirował mnie jeden z biegaczy, który wspomagał się dość dużymi ilościami masła orzechowego. Wystarczy trochę świeżo przyrządzonego popcornu, na który wylewa się rozpuszczone masło orzechowe, a następnie wstrząsa lub miesza tak, by każda cząstka prażonej kukurydzy była tym masłem otoczona. Jeśli lubicie słono-słodki smak, to można taki popcorn jeszcze posolić (oczywiście solą himalajską) lub nie, jeśli wolicie pozostawić słodkawy smak masła orzechowego.

Przeczytaj również  Noworoczne postanowienia, czyli jak zacząć dbać o siebie i nie polec

Czipsy jabłkowe

Jak mówi anglosaskie przysłowie: an apple a day, keeps the doctor away, czyli zjedz jabłko dziennie, a nie będziesz odwiedzał lekarza. Ale dlaczego nie urozmaicić sobie dziennej porcji tego wspaniałego owocu i przyrządzić z nieco zdrowe słodycze – czipsy jabłkowe? To naprawdę doskonała przekąska i nieszkodliwy zapychacz, szczególnie te przygotowane we własnej kuchni. Jabłka należy oczyścić i pokroić w plastry lub połówki plastrów, a następnie piec w piekarniku w temperaturze 160 stopni Celsjusza przez godzinę, pamiętając, by obrócić je po 30 minutach. Ich chrupkość będzie zależała od grubości plastrów i ewentualnego skrócenia czasu pieczenia. Im grubsze lub im krócej będziemy je piekli, tym czipsy będą bardziej soczyste w środku. Pełna godzina w połączeniu z cienkim plastrami zaowocują klasycznymi chrupkimi czipsami z jabłek. Mój syn najbardziej lubi, gdy są one posypane cynamonem już w trakcie pieczenia.

Ciastka owsiano-daktylowe

Ciastka owsiane już od dawna weszły na stałe do menu wielu sportowców i ich rodzin. Są one nie tylko pożywne, lecz także bardzo smaczne. Oto kolejna ich wersja, nie ukrywam, że bardzo uzależniająca i można je zrobić w zaledwie pół godziny! Do ich przyrządzenia musicie mieć: dwa banany, pięć daktyli i około 180 g płatków owsianych. W dużej misce należy rozgnieść banany na gładką masę, dodać drobno posiekane daktyle, płatki i wszystko dobrze wymieszać. Na papier do pieczenia wykładać ciasto łyżką stosownie do wielkości ciastek, które chcemy uzyskać i piec w temperaturze 180 stopni przez ok. 16 min. Daktyle nadadzą ciastkom słodki smak i delikatnie lepką konsystencję. Takie ciastka są doskonałą przekąską, a dzieci uwielbiają je zarówno same, jak i z gorzkim kakao.

Mrożone owoce jak lody

W gorące dni tłumnie odwiedzamy lodziarnie i nasze zamrażarki w poszukiwaniu lodowych rokoszy. I choć lody same w sobie nie są takie złe, jak niektórzy sądzą, można przyrządzić ich znacznie zdrowszy odpowiednik. Wrzućcie do miski wszystkie owoce, jakie chcecie mieć, ale posiekane, i wymieszajcie je. Dla uzyskania bardzo gładkiej formy możecie je zblendować z sokiem. Następnie umieśćcie je w foremkach, zalejcie sokiem z owoców, nie z kartonu (może to być miks różnych soków) i wstawcie do zamrażalnika (temperatura nie powinna być wyższa niż minus 21‒22 stopnie). Ilość smaków i kombinacji jest dowolna i ograniczona jedynie przez Waszą wyobraźnię oraz dostępność owoców.

Przeczytaj również  6 rzeczy o paliwie dla sportowca

Tak przygotowane zdrowe słodycze na pewno będą cieszyć Wasze podniebienia, a ich jakość i naturalność gwarantujecie Wy sami. Smacznego!

Comments

comments

Comments

comments